HKH Mette Marit og Mari Wøien på den norske standen på Women Deliver.

Sist endret: 27.09.2020
Kuala Lumpur: Ungdomsdelegat Mari Wøien fra Senterungdommen fikk muligheten til å dele sine idéer og tanker med en engasjert kronprinsesse.

Ungdomsdelegatene Mari Wøien fra Senterungdommen, Magnhild Bøgseth for SAIH og LNU og Diego Vaula Foss fra Changemaker fikk muligheten til å dele sine idéer og tanker med en engasjert kronprinsesse onsdag formiddag, ved den norske standen på Women Deliver den 30. mai.

-The Centre Party youth believes that ensuring societal and political participation through safe and meaningful channels is very important for developing comprehensive and diversified policies. Norway must continue to set an example, not only for young leaders in developing countries, but also for Western states, sa Mari Wøien.

Norge er i dag I en helt spesiell situasjon der ungdomspartiene ikke bare blir hørt av moderpartiet, men bidrar til politikkutforming på høyt nivå. – Jeg er stolt av å være en del av et ungdomsparti med så stor gjennomslagskraft hos moderpartiet, sier Wøien, som kommer fra Gran på Hadeland i Oppland.

Women Deliver arrangers for 3. gang dette året, og omhandler tematikken seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. Blandt mange prominente gjester og talere kan man finne navn som Kronprinsesse Mary av Danmark, Chelsea Clinton og Barbara Bush, Peter Singer, Hans Rosling og Babatunde Osotemehin, leder for UNFPA. De tre ungdomsdelegatene har fått stipend gjennom Norad og foreningen Sex og Politikk, og representerer det norske sivile samfunnet. Den norske standen i Kuala Lumpur består for øvrig også av Kirkens Nødhjelp, FOKUS og Strømmestiftelsen.

Fakta:

Women Deliver er en global organisasjon som sammen med partnerorganisasjoner, både i det politiske landskapet og i det sivile samfunn, jobber aktiv for kvinner og jenters rettigheter for å forbedre deres helse og livskvalitet.  Women Deliver har et spesielt fokus på seksuell og reproduktiv helse og rettigheter, som en fundamental del I kampen for sosial likestilling og menneskeverd.

Norad og foreningen Sex og Politikk utlyste tidlig i mai tre stipend for deltakere fra politiske ungdomsorganisasjoner til å delta som en del av det sivile samfunnet på den norske standen på Women Deliver. Konferansen ble holdt 28.-30. Mai, og fant sted i Kuala Lumpur, Malaysia. Konferansen har som mål å samle organisasjoner fra hele verden for nettverksbygging, opplysning, og diskusjon, gjennom stands og seminarer. Women Deliver arrangertes i år for 3. Gang, og har tidligere vært I London og Washington D.C.