Høie burde spurt ekspertene tidligere

Sist endret: 27.09.2020
Helseminister Bent Høie kunne 28. januar fortelle at han vil spørre eksperter om hvordan sykehus kan klare seg uten akuttkirurgi. Senterpartiets helsepolitiske talskvinne og første nestleder i helsekomiteen på Stortinget, Kjersti Toppe, mener Høie burde lyttet til ekspertene allerede før han la frem sine aktuelle modeller.

- Vi har nok av rapporter på at en slik ordning med bare indremedisinere på vakt, har faglige svakheter og avhenger av et bredt kirurgisk tilbud på dagtid. Uten det vil en ikke kunne ha kirurg som «bakvakt» for tilsyn, og ellers vil anestesilegene gå og tvinne tommeltotter.

Toppe mener Høies plan om sykehus uten akuttkirurgisk beredskap vil gi svekket kvalitet og sentralisering av beredskapen.

- Det vil man spesielt merke fordi Høie ikke vil prioritere de offentlige sykehusene, men de private, sier Toppe.

Toppe advarer også mot Høies siste plan om fritt behandlingsvalg. Den kan ikke ekspertene gjøre noe med.

- Den er allerede levert til Stortinget. Konsekvensen blir at det kirurgiske dagtilbudet vil kunne forsvinne fra de offentlige sykehusene til nye private sykehus. Planlagte operasjoner på dagtid blir nå skjøvet ut i en grenseløs konkurransesituasjon. Fritt behandlingsvalg betyr at nye private sykehus ikke lenger trenger avtale med det offentlige for å få pasientbehandling betalt av staten, avslutter Toppe.