- Høyre en trussel mot folkehelsa

Sist endret: 27.09.2020
Stortingsrepresentant Kjersti Toppe (Sp) anklager Høyre for å individualisere alt ansvar og torpedere viktige helsepolitiske tiltak, skriver Dagsavisen.

Høyre har en utdatert helsepolitikk, og en regjering med Høyre ved roret vil være en trussel mot folkehelsepolitikken. Det hevder Senterpartiets helsepolitiske talskvinne,Kjersti Toppe. Stortingspolitikeren er selv lege og viser til en rekke saker som har vært til debatt i Stortinget det siste året.

I takt med disse debattene har det bygd seg opp en irritasjon over Høyre hos Toppe.

- De går konsekvent mot alle folkehelsetiltak. Det irriterer meg. De framstiller seg som så troverdige og ansvarlige og sier de vil ha en ny helsepolitikk, men de har bare en politikk for behandlingskøer, ikke for å forebygge disse, sier Senterpartiets helsetopp til Dagsavisen.

Toppe anklager Høyre for å torpedere viktige tiltak for folkehelsa og viser til en rekke standpunkter partiet har inntatt. Ved siden av at partiet sier nei til gratis frukt og grønt i skolen, skolemat, en times fysisk aktivitet daglig i skolen, 18-årsgrense i solarium og regulering av reklame rettet mot barn og unge, viser Toppe til at Høyre vil liberalisere dagens alkohollovgivning.

- Jeg kan ikke huske én sak der de aktivt har frontet tiltak for folkehelsa, sier Toppe.

Hun trekker fram at da spørsmålet om en times fysisk aktivitet i skolen ble diskutert i Stortinget, ble det avvist av Høyres skolepolitiske talskvinne, Elisabeth Aspaker.

- Hun gikk langt i å garantere at dette ikke er noe Høyre vil prioritere, sier Toppe.

En annen sak er altså ordningen med gratis frukt og grønt, som fra høsten 2007 ble innført for alle skoler med ungdomstrinn. Som Dagsavisen skrev lørdag, ønsker både Høyre, Venstre og KrF å fjerne denne ordningen. De er også mot innføring av skolemat, en av SVs gamle kampsaker, som helseminister Jonas Gahr Støre slo fast i Dagsavisen forrige uke at han vil jobbe for internt i Ap. Også Toppe ønsker skolemat.

- En ting er at de ikke vil utvide ordningen med frukt og grønt, men at de faktisk vil ta vekk dagens ordning, er vanvittig, mener Toppe til Dagsavisen.