Høyre og Frp vil rasere avismangfoldet

Sist endret: 27.09.2020 #Nordland
- Lokalavisen er limet i lokalsamfunnet. Når Høyre vil kutte 100 millioner i pressestøtten forsvinner mange av disse avisene. Det sier mye om Høyres syn på oss som bor i distriktene, sier Janne Sjelmo Nordås, Senterpartiets førstekandidat i Nordland.

Grasrotopprør mot Erna Solberg:

Høyre og Frp vil rasere avismangfoldet

Pressestøtten er livgivende for svært mange lokalaviser rundt i landet. Selv om tilskuddene for mange aviser er små, utgjør det forskjellen mellom å være eller ikke være. Høyre vil kutte 100 millioner av pressestøtten, som i dag er på 288 millioner kroner. FrP vil gå enda hardere til verks og kutte 180 millioner kroner.

Mange av lokalavisene i Nordland ville fått store utfordringer uten pressestøtten. Mellom 2009 og 2011 ville flere av lokalavisene i Nordland gått mange hundre tusen i underskudd uten pressestøtten.

Jeg tror ikke disse høyrefolkene har peiling på hvordan dette landet fungerer i praksis. Norge er ingen bedrift eller maskin. Vi er et langstrakt land med levende bygder og småbyer. Holdningen fra Høyre er å fjerne alle virkemidler som gir god livskvalitet på bygda. Et av dem er lokalavisene. Høyres kutt i pressestøtten er det samme som å rasere det avismangfoldet vi har i dag, fastslår Janne Sjelmo Nordås.

Lokalavisen er møteplass for debatter, dialog og informasjon. Lokalavisen er en arena hvor folk blir bedre kjent med hverandre. Alle steder som har en lokalavis vil oppleve en fattigere hverdag uten avisen i postkassa noen dager i uken.

Det vokser et grasrotopprør mot Høyres raseringspolitikk – som først og fremst rammer de mange hundre tusen nordmenn som bor og lever på mindre steder, småkommuner og småbyer rundt i landet.

Høyre og FrP mener at alt skal handle om lønnsomhet og effektivitet. Alle skal bo en time fra Oslo og tvinges til å leve som i en maurtue. Erna Solberg sier ikke så mye, taktikken hennes er vel å smile seg frem til 9. september. Men vi som lever et stykke unna Bærum og Aker Brygge nekter å akseptere at høyrefolket behandler oss som annenrangs innbyggere. Vi er like mye verdt, og det har den rødgrønne regjeringen gjennom åtte år vist oss i praktisk politikk, sier Janne Sjelmo Nordås.