Høyre saboterer lokale folkeavstemninger

Sist endret: 27.09.2020
Høyre sentralt har sendt ut et brev til alle sine ordførere og gruppeledere i kommunene hvor de gir en oppskrift på hvordan lokale folkeavstemninger om kommunereform skal saboteres. Dette fikk Senterpartiet til å reagere, og partileder Trygve Slagsvold Vedum spurte statsministeren om dette i dagens spørretime.

- Høyre har sendt et brev til sine viktigste lokale folkevalgte hvor de kaller lokale folkeavstemninger for synsing og at de bidrar til usakligheter og splittelse og at det fører til at beslutningene ikke er kunnskapsbasert. Dersom dette er statsministerens syn på at folket skal få være med å bestemme fremtiden til kommunene sine - så er det oppsiktsvekkende. Jeg er opptatt av et levende lokaldemokrati, og mener at Erna Solberg eller Høyre ikke har noen rett til å motarbeide dette, sier Slagsvold Vedum.

Brevet som er sendt ut gir en rekke argumenter for hvorfor en ikke skal lytte til folket, og oppsummerer på slutten hvilke betingelser som bør stilles om Høyre mot formodning skulle møte motstand. Her krever partiet blant annet 75 % valgdeltagelse og at et flertall må være over 60 %. Dette er et krav til valgdeltakelse som for øvrig er langt høyere enn vanlige valg og som er ment for å vanskeliggjøre et folkekrav. Valgdeltakelsen i kommunevalg ligger under 65%. I spørretimen spurte Trygve Slagsvold Vedum statsministeren om hun var av samme syn på lokaldemokratiet som partilederen Erna Solberg.

- Statsministeren svarte ikke klargjørende på mine spørsmål, men forsøkte i stedet å skylde på sentrale medarbeidere i Høyre. Erna Solberg sin opptreden i spørretimen var avslørende hva gjelder hennes syn på lokaldemokrati. Regjeringen skal slå sammen kommuner uavhengig av hva folket mener, og det kan ikke Senterpartiet akseptere, avslutter partilederen i Senterpartiet.

Senterpartiet mener dette brevet er et bevis på at Høyre sin hensikt ikke er å gjennomføre en reform ved å lytte til folket, men at en kommunesammenslåingsreform er tenkt gjennomført uavhengig om det er motstand i folket.