Høyre vil aktivisere lokalbefolkningen!!

Sist endret: 27.09.2020 #Oppland

Sentralstyremedlem i Høyre, Hanne Alstrup Veluren vil aktivisere lokalbefolkningen med søndagsåpne butikker står det å lese i OA 25 juni. God distriktspolitikk er det også skriver hun. I tillegg er det frihet. All tvil er borte?  Høyre er virkelig på banen i sin nye distriktssatsing!

Søndagsåpne butikker vil medføre økte lønns og driftskostnader. Små butikker i distrikt vil bli taperne i dette sirkuset. Varehandelen vil med denne politikken dreies mot de store kjedene med den største omsetningen i de største kjøpesentrene. Det er ingen tvang å holde søndagsåpent skriver Veluren. Jeg mener det blir en tvang. En tvang basert på konkurranse og det frie markedskrefter. Her taper nok en gang de små for de store.  Å støtte eierne av de store matvarekjedene er velkjent Høyrepolitikk. Støtte til Høyres valgkamp ser ut til å forplikte.

Mange er nødt til å arbeide søndager skriver hun. Rett det Veluren. Mange yrker krever det. Pleie og omsorg, landbruk, resturater mfl. Men det er fordi det kreves og ikke fordi man har det frie valg. I det frie valg velger man søndagsfri. Vi må ikke glemme de butikkansatte i dette. Tror vi virkelig de ønsker å jobbe på søndager fordi folk ikke klarer å handle tilstrekkelig med mat 12 timer om dagen de 6 andre dagene i uka? Vi lever tross alt i 2015 skriver Veluren. Ja og hva så? Denne sårt tiltrengte friheten til å handle på søndager blir etter mitt syn de bortskjemtes frihet.

Senterpartiet mener at Ola og Kari ikke trenger aktivisering gjennom varehandelen. Søndagen er og bør forbli en familiedag, en ut i naturen dag og en annerledes dag. Det er slik aktivisering Senterpartiet vil anbefale som søndagsaktivitet for distriktenes innbyggere. Rett og slett en langt vekk fra butikken dag!

Styremedlem i Oppland Senterparti

Haldor Ødegård, Vestre Slidre