Høyskolen en del av det store samfunnsmaskineriet i Telemark

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Det er noe eget ved disse dagene om høsten; 6 åringene får sitt første møte med skolen, 13 åringene tar det store skrittet over i ungdomskolen. 16 åringene tar sitt første store valg i livet ? og begynner å velge retning på utdannning- og yrkesliv. Og - rundt på landets høyskoler og universitet er det 10.000 vis av unge mennesker - i alle aldre - som har tatt ytterligere et viktig valg i livet sitt. Et valg om å ville lære mer. Et valg om få et grunnlag for et spennende yrkesliv hvor kan bidra i samfunnet, sa fylkesordfører Terje Riis-Johansen i sin åpningstale på HiT i Notodden i formiddag.

Treskerne har begynt å synes på jordene

– og i England er fotballsesongen endelig i gang igjen….

I Telemark merker vi fortsatt arven etter industrisamfunnet. Det er det mye positivt med. I form av arbeidsglede, praktisk kunnskap og ikke minst trygghet og identitet.Men det skaper og utfordringer. Først og fremst på det området som vi har felles her i dag; kompetanse.

For her er det bare å slå det fast en gang for alle;  Fremtids-telemark  = kompetanse-telemark. Det er ingen alternativer. Det er ingen plan B.

Og nettopp her på Notodden ser vi det bedre enn noe annet sted i fylket vårt. Ja i  landet vårt.

Her var det Tinfos og Hydro.  Nå er det Sperre og Telemark Technologis. Her var det fysisk arbeidskraft som sto for verdiskapningen.Nå er det hjernekraft, innovasjon og gode ideer som gjør det samme.

Kjære studenter; endringen er enorm!

Så er ikke alle dere som er her i dag fra Telemark.  Like velkommene er dere uansett.  Dels fordi vi er stolte over å ha en høyskole som er attraktiv også utenfor fylkets grenser. Men og fordi vi selvsagt håper at noen av dere skal finne Telemark så attraktivt at dere blir her etter avsluttet studie.For vi trenger dere. Trenger dere til nettopp å være med å bygge dette nye Telemark. Hvor kompetansen gir utvikling og hvor vi tar tilbake den posisjonen vi engang hadde som et av Norges virkelig sentrale fylker.

Så ser dere selv at mye skjer rundt dere.Med nye veier. Med ny jernbane. Med nye bedrifter. Vi er på gang her i Telemark. Vi håper dere som studenter ser det – og blir med på jobben.

2417 nye studenter er bra. Ja veldig bra vil jeg mene.

Det viser at HiT er attraktiv. Det viser at studenter søker til Telemark. Og det viser at høyskolen treffer med sine studietilbud. BRA. Jeg ser av nettsidene til Høyskolen at det er noen studier som er mer populære enn andre. Om sykepleier- og eiendomsmeglerutdanning har så veldig mye felles vet jeg ikke,men felles popularitet har de.

Jeg konstaterer og at det er en økning i søknadene til lærerstudiene . Når vi skal øke kompetansen i fylket vårt er det gledelig å se. Så kan jeg ikke la være å komme innom nettstudiene: For meg er det område hvor høyskolen her på Notodden  har tatt ledelsen. Jeg har tidligere sett en del av utstyret og rommene som brukes til dette. For en som liker teknikk er det facinerende og se denne teknologien. Mye viktigere er hva den brukes til – og hva den  fører til.

For det er åpenbart at Høyskolen her gir et tilbud som gjør utdanning mulig for mennesker som ellers hadde mistet muligheten – på grunn av avstand, økonomi og livssituasjon.

Og for en som har sett stoltheten, gleden - og tårene i øynene til godt voksne kvinner - med et litt dårlig norsk språk - som mottar fagbrev etter å ha jobbet som ufaglærte innen ulike bransjer i mange år, kommer jeg aldri til å undervurdere viktigheten av å kunne gjøre utdanning til en livslang mulighet. Høyskolen i Telemark gir mange denne muligheten.

Det forandrer menneskers liv.  Det er jeg stolt av. Det skal dere som hver dag gjør jobben være veldig mye mer stolte av.

Enten det skjer som nettbasert undervisning – eller som del av de øvrige studiene. Jeg har fulgt høyskolen i Telemark relativt lenge.  Og jeg har sett endringene. Jeg liker det jeg nå ser.  Høyskolen i Telemark er en del av det store samfunnsmaskineriet vi har i fylket vårt.

Nå fyller høyskolen også denne rollen på en helt annen måte enn før. Fortsett med det.

Det er vel ingen hemmelighet at en del av dere som er her i dag endelig har sluppet ut av foreldrenes klør. Jernringen er sprengt, de fossile foreldrene er endelig på passe lang avstand. Livet kan begynne! Og det skal det. Nyt gledene over å være unge selvstendige voksne som tar selvstendige gode valg. Kos dere med et godt sosialt felleskap og med nye venner.

Men som en traust gammel mann vil jeg og slå et slag for det meningsfulle alvoret. Det meningsfulle alvoret  hvor vi kan glede oss over å lære noe nytt.  Det meningsfulle alvoret hvor vi får til å samarbeide med andre studenter. Det meningsfulle alvoret hvor vi ser sammenhenger vi ikke før har sett. Se gleden i det. Da blir det ekstra morsomt å feire litt innimellom

Lykke til med et nytt studieår.

Lykke til med et år fullt av muligheter.

Lykke til med ny kunnskap.