- Hun forstår ikke alvoret

Sist endret: 27.09.2020
Kortsiktighet har fått et navn: Navnet er Sylvi Listhaug! Det sier stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp). Han mener regjeringen ikke forstår hvor viktig matberedskap er.

Under en markering i Stavanger mandag, der blant annet Natur og Ungdom, Bondelaget og flere politiske partier deltok, tok Pollestad kraftig til orde for at den norske matberedskapen blir styrket  - 11 år etter norske beredskapslager for matkorn ble besluttet avviklet.

- Stadig flere ser nå at det var en feil beslutning. Vår sårbarhet blir stadig mer synlig, sier Pollestad.

Senterpartiets representant fra Rogaland mener uroen i Ukraina er et eksempel på at ustabile politiske forhold kan endre innbyggernes tilgang på mat nærmest over natten.

- Vi kan komme i situasjoner der vi i Norge ikke kan kjøpe oss først i køen. Beredskap er ikke en bondesak. Det er en samfunnssak. Selvstendige nasjoner har ikke bare jagerfly. Selvstendige nasjoner har også mat i tankene, sier Pollestad.

Den forrige regjeringen satte av penger til å starte arbeidet med å etablere et beredskapslager for korn. Landbruksminister Listhaug fjernet disse pengene med et pennestrøk.

- Jeg mener Stortinget i revidert budsjett i vår må vedta å etablere beredskapslager. Og før den tid er kravet klart: Kornsiloene her i Stavanger - som er bygget for skattebetalernes penger må ikke selges før Stortinget har behandlet saken, sier Pollestad, og legger til: -Å selge kornsiloene nå er like dumt som å selge bilen uken før du skal ta oppkjøring til førerkort. Du vet at du ikke bruker bilen nå, men du vet også at det vil være lite nytte i førerkortet om du ikke har bil.

Pollestad er bekymret for at landbruksministeren ikke forstår hvor viktig det er å holde befolkningen forsynt med livsviktige basisvarer hvis det verste skulle skje. I en debatt i Stortinget viste landbruksministeren nemlig til at behovet for beredskapslager ikke var så stort - fordi 2013 og 2014 lå an til rekordhøy kornproduksjon.

- Kortsiktighet har fått et navn: Navnet er Sylvi Listhaug, sier Pollestad.