Hvorfor er spørsmålet om tvang så viktig?

Sist endret: 27.09.2020
Et sentralt spørsmål i debatten om «kommunereformen» er om det skal åpnes for å bruke tvang eller ikke. Senterpartiet sier klart nei til å slå sammen kommuner uten at innbyggerne har sagt ja i en folkeavstemming. Vi går mot enhver form for tvang, sier Geir Pollestad.

FrP, H, KrF og V støtter bruk av tvang. Det er dessverre ikke mulig å forstå hva Ap mener om spørsmålet.

Det er noe veldig rart med spørsmålet om tvang. På den ene siden snakker partiene som er for tvang at det bare skal brukes i helt spesielle tilfeller. På den andre siden skapes det et inntrykk av at «kommunereformen» står og faller med spørsmålet om tvang. Hvorfor er det slik?

Det er selvsagt fordi tvangspartiene ser for seg å bruke tvang i langt større omfang enn det de gir inntrykk av. På NRKs valgdebatt om kommunesammenslåing ville ikke kommunalminister Jan Tore Sanner utelukke at Sandnes kommune vil bli tvangssammenslått med Stavanger. Når en by med 70 000 innbyggere kan risikere å bli tvangssammenslått med nabokommunen så kan alle kommuner i Norge bli utsatt for tvang.

Det er også svært uryddig av FrP, H, KrF og V å ikke si hvor mange kommuner de ser for seg i Norge. NHO har foreslått 77 kommuner i Norge. Det vil medføre en dramatisk sentralisering og svekkelse av lokaldemokratiet.

Valget i høst kan bli det siste valget som gjennomføres i en rekke av landets 428 kommuner. Den beste måten å sikre at eventuelle kommunesammenslåinger skal skje frivillig og etter lokale folkeavstemminger er å stemme Senterpartiet.

Geir Pollestad
Stortingsrepresentant Senterpartiet.