Ideologisk grep for større kyllinggårder

Sist endret: 27.09.2020
Landbruksminister Sylvi Listhaug varslet i dag at konsesjonsgrensene for kylling skal økes fra 140 000 til 280 000. - Listhaugs grep nå er ideologisk motivert og det er nok ikke tilfeldig at det kommer like før FrPs landsmøte. Det er en dårlig måte å drive landbrukspolitikk på, sier Geir Pollestad.

- Senterpartiet har en pragmatisk holdning til konsesjonsgrenser. Vi økte grensene i fjor fra 120 000 til 140 000. Listhaugs grep nå er ideologisk motivert og det er nok ikke tilfeldig at det kommer like før FrPs landsmøte. Det er en dårlig måte å drive landbrukspolitikk på, sier stortingsrepresentant Geir Pollestsd (Sp). Han er leder av Stortingets næringskomite.

- Norge har en unik posisjon når det gjelder smittesituasjonen i kyllingproduksjonen. Listhaugs steg mot større bruk vil bidra til økt smittepress og kan medføre økt medisinbruk. Det er ikke norske forbrukere tjent med, sier Pollestad.

Pollestad mener og at det er naivt å tro at inntektene til bøndene vil øke i takt med konsesjonsgrensene. Kylling er en kapitalintensiv næring og stadig større bruk vil øke gjeldsgraden i landbruket. Dette kan også presse økonomien hos de produsenter som alt har investert.

- Listhaugs kamp for billigere mat kan fort bli dyrt både for forbrukerne og bøndene, sier Pollestad.