IMPORTVERN OG SMAKSPRØVER

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold#Telemark
Det ble både tid til diskusjon om importvern og prøvesmaking av TINEs nye produktserie E+ da førstekandidatene i Aust-Agder, Telemark og Vestfold besøkte TINE sitt anlegg på Sem utenfor Tønsberg.

Styremedlem i Tine region Øst, Elisabeth Irgens Hokstad ønsket velkommet til TINEs anlegg på Sem utenfor Tønsberg. Her tappes det meste av melka som drikkes i Telemark, Vestfold og nedre deler av Buskerud.

Irgens Hokstad startet med å informere om TINEs virksomhet og hvordan melk fra norske bønder tas imot og foredles til hundrevis av ulike produkter. Kandidatene Beate Marie Dahl Eide, Kathrine Kleveland og Kåre Gunnar Fløystad fikk også smake på den nye yoghurten i serien E+, som er tilsatt vitaminer og spesielt tilpasset eldre som har behov for næringsrik mat.

Deretter ble det omvisning i anlegget, og melkas ferd fra tankbil til kartong og videre ut til butikk. Kandidatene ble imponert over logistikken og hvor nøye planlagt hver eneste produksjon er. For eksempel  vaskes anlegget hver kveld etter tapping, og neste morgen produseres økomelka først slik at den ikke kommer i kontakt med annen melk.

Til slutt var det duket for en diskusjon om TINEs politiske rammebetingelser, der Irgens Hokstad slo fast at importvernet er grunnmuren når det gjelder norsk melkeproduksjon. - Det er vi helt enige i, repliserte de tre førstekandidatene, som er klare for å kjempe for norsk landbruk og næringsmiddelindustri på Stortinget.