Ingen kunnskapsskole hvis regjeringen ikke lytter til lærerne

Sist endret: 27.09.2020
- Det er selvfølgelig gledelig at lærerstreiken er avblåst og at de elevene som er rammet endelig kan begynne skoleåret. Det er allikevel med en viss forbeholdende optimisme jeg leser det partene nå har kommet fram til, sier Anne Tingelstad Wøien (Sp).

- Selv om denne konflikten ble utløst på grunn av uenighet om arbeidstidsbestemmelsene, så oppfatter jeg at det underliggende i konflikten dreier seg om en rekke utfordringer som denne avtalen ikke gir svar på, sier Tingelstad Wøien, som er 2. nestleder i Stortingets kirke-, utdannings- og forsknings-komité.

Tingelstad Wøien sender utfordringenen videre til kunnskapsminister Røe Isaksen: - Dersom det skal bli nødvendig arbeidsro i skolen er det helt nødvendig at staten bidrar, blant annet med å fjerne et overdrevent testregime, legge til rette for og finansiere andre yrkesgrupper inn i skolen slik at læreren kan oppfylle forventningene til en god skole for alle elever, sier Anne Tingelstad Wøien