Ingen norske soldater til Syria

Sist endret: 27.09.2020
Norges rolle i Syria og Syrias naboland, må være gjennom kraftfull innsats på den humanitære siden, sa Per Olaf Lundteigen i en appell på Eidsvolls plass.

Dette innlegget holdt Per Olaf Lundteigen (Sp) i en appell Løvebakken 19. mai i år.

Senterpartiet er et sterkt forsvarsparti. Derfor har vi også den største respekt for deltakelse i krig.

Alle som har erfart krigens grusomheter har en meget høy terskel for krigsdeltakelse.

Stortinget skal tirsdag 24. mai behandle SVs forslag til endring av Grunnlovens § 25, som går ut på større åpenhet om norsk krigsdeltakelse i utlandet. Senterpartiets stortingsgruppe støtter forslaget, som går ut på at norsk krigsdeltakelse i utlandet, som ikke helt opplagt gjelder forsvaret av Norges grenser, skal behandles i åpent storting før det gjennomføres.

Regjeringen sendte ut pressemelding 2. mai, hvor det het at den har besluttet å sende 60 soldater til en base i Jordan for å bidra med trening, rådgivning og operativ støtte til lokale syriske grupper som selv kjemper mot ISIL.

Senterpartiets stortingsgrupper er uenig med regjeringen. Regjeringen har ikke Senterpartiets støtte i denne saken.

Hva er det regjeringen vil oppnå?

Hva er målet?

- Fred?

Nei, det er direkte støtte til en fraksjon i krigen, før verdenssamfunnet er blitt enig om hvordan bakkekonflikten i Syria skal løses.

- Bedre forholdet til USA?

Nei, Norge er alliert i NATO. Vi trenger langt i fra å være med på alt. Vi må vise oss håndfaste ut i fra en egen internasjonal vurdering. Det gir respekt – også i USA.

Flere stiller nå spørsmål ved om Norges militære bidra er i overenstemmelse med folkeretten. Senterpartiet er enig i at Norge forviller seg inn i et folkerettslig grumsete farvann, der realiteten er at vi trener grupper som primært vil kjempe mot Assad.

Situasjonen i Syria er ekstremt komplisert. Men ett er sikkert: Vi er i et område hvor allianser og krigsdeltakelse veksler side på en helt annen måte enn det vi har erfaring med. Venn og fiender skifter side. Vår krigsdeltakelse er derfor ekstremt risikofylt, i forhold til regjeringas formål: Å styrke kampen mot ISIL.

Er vi villige til å ofre våre egne folk under disse forholdene?

Senterpartiet sier nei.

Norges rolle i Syria og Syrias naboland, må være gjennom kraftfull innsats på den humanitære siden.