Ingen vilje til å avlyse opphørssalget

Sist endret: 27.09.2020
Regjeringen lukker ørene for argumenter i spørsmålet om å sikre norsk eierskap til viktige norske selskaper. Statsministeren sa i stortinget at debatten om norsk eller unorsk var tåpelig. Sp mener debatten om å sikre nasjonal kontroll over viktige selskaper som Telenor, Kongsberg Gruppen og Statskog er viktig, skriver Pollestad.

Av Geir Pollestad, stortingsrepresentant for Senterpartiet fra Rogaland og leder av Stortingets næringskomite.

Regjeringen lukker ørene for argumenter i spørsmålet om å sikre norsk eierskap til viktige norske selskaper. Statsministeren sa i stortinget at debatten om norsk eller unorsk var tåpelig. Senterpartiet mener debatten om å sikre nasjonal kontroll over viktige selskaper som Telenor, Kongsberg Gruppen og Statskog er viktig.

Staten har i dag investert 5800 milliarder kroner i utlandet gjennom oljefondet. Det er for meg ubegripelig hvorfor regjeringen nå vil selge seg ned i viktige norske selskaper for å plassere noen milliarder ekstra utover verdens børser.

Det er stor sjanse for at det blir utenlandske eiere som kommer inn på eiersiden. Det er selvsagt positivt at utlendinger vil investere i Norge, men det er verdt å merke seg at så mye som 37% av verdiene på Oslo Børs i dag er på utenlandske hender. Det kan virke som om regjeringen er mest opptatt av at utlendingene skal ha noe å leve av den dagen oljen tar slutt.

Senterpartiet er opptatt av å sikre nasjonalt eierskap og kontroll over Flytoget, Kongsberg Gruppen, Statskog og Telenor. I tillegg tror vi det kan gi god avkastning i fremtiden.

Det blir spennende om KrF og Venstre under stortingsbehandlingen velger å krype ned i den ideologiske skyttergraven med FrP og Høyre, eller vil de bidra til å sikre et langsiktig nasjonalt eierskap til store og lønnsomme bedrifter. Det er ingen grunn til å støtte regjeringens opphørssalg.