Innovasjon i landbruket - mange muligheter

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Thorvald Hillestad, ordfører i Re og fylkesleder Kathrine Kleveland i Vestfold Senterparti var blant de over 100 deltagerne på konferansen Innovasjon i landbruket i Buskerud og Vestfold på Quality Hotell i Tønsberg 12. mars.

Leder i Innovasjon Tore Strømsodd åpnet konferansen og satte blant annet fokus på at 2014 er FNs år for familielandbruket.
Karl Fredrik Tangen partner i Blichfeldt, Tangen og Fjell snakket om markedsføring på ulike vis, blant annet sa han "Skal du være noe kunder vil ha, ikke bare si det, bevis det."

Frode Kristiansen fra Matmerk både problematiserte og sa noe om mulighetene for lokalmatsproduksjon og distribusjon. Hva er lokalmat, kortreist mat, nisjemat,  lokalisert mat, småskalamat, lokale regionale og nasjonale spesialiteter.
Er Pizza Grandiosa tradisjonsmat fordi den er laget i mer enn 30 år, oppsto på Vestlandet og lages av lokale råvarer?

Øyvind Hagen, vert og administrerende direktør på Quality Hotel Tønsberg, fortalte stolt om hvorfor han fremmer Vestfoldmat. Som del av Conference Coast, Nordic Moods
vil han dele den gode opplevelsen gjennom maten, og selger det som et fortrinn. Maten vi fikk servert, med mange nydelige Vestfoldprodukter var et smakfullt bevis på at vi har mye å være stolte av i Vestfold.

Organisasjonsjef Elin Røed i Vestfold Bondelag snakket om praktisk utvikling og tekniske muligheter i landbruket. Elin Røed. Forskning er å bruke penger på å skaffe kunnskap, men innovasjon er å bruke penger på å skaffe penger, startet hun med å si.
Samme hvordan vi teller kommer landbruket positivt ut, med stabile , lave priser og høy produktivitet sa hun.

To lokale bønder som driver i stor skala, Åsmund Bjertnæs med Hjertesalaten og brødrene Freberg, fortalte om veien dit de var i dag, og hva de trodde var viktig framover.
Bjertnæs trakk fram at de 80 som jobbet sammen på Nøtterøy snakket "salatspråket" sammen. Det var viktig med engasjement ærlighet raushet og teamarbeid, og dette viste han med praktiske eksempler.
Bernt Freberg, fra brødrene Freberg hadde tittelen "Hvordan optimalisere driften for å være rustet for framtiden".
Hverdagsproblemene står i kø også hos oss, men vi  krangler oss fram til gode løsninger sa han med et smil. Det gjorde også inntrykk å høre han fortelle at han hørte Hamsuns Markens grøde mens han fraktet lass på lass med eget korn, og så det store i det. Han var opptatt av at han som gutt hadde fått innblikk i økonomiske og praktiske valg på gården og ønsket selv å videreføre det for egne barn.

Numedalsmat som konsept, logistikkmuligheter for lokalmat via Tines systemer,  genteknologi i verdensklasse på svin, og markedsadgang gjennom produktutvikling for Gårdsand var andre temaer.

Thorvald Hillestad oppsummerte dagen med at det hadde vært en stor bredde i innleggene, at han var imponert over hvor mange som hadde satt av dagen.
Selv satt han på rekke og rad med ordføreren i Nøtterøy og Tønsberg.
  - Alt var ikke nytt for meg i dag, sa ordfører Thorvald Hillestad, -men det er viktig at muligheter og resultater fra et landbruk i utvikling blir formidlet til fler.

Kathrine Kleveland, fylkesleder i Sp syntes dagen var nyttig.  - Her knyttes kontakter og pausene ble brukt flittig til diskusjon på tvers av profesjonsgrenser, politiske grenser og fylkesgrenser.