Johan Edvard Grimstad ny Østfoldtopp

Sist endret: 27.09.2020 #Østfold
Johan Edvard Grimstad (49) fra Råde ble valgt på topp på fylkestingslista av Østfold Senterpartis nominasjonsmøte mandag 15. desember. - Vi har en historisk mulighet i forbindelse med utbygging av veier og jernbane og videregående skoler i alle regioner i Østfold, sier Sps nye 1. kandidat Johan Edvard Grimstad.

-  Når vi nå har disse store hendelsene nesten samtidig kan vi være medvirkere til å utvikle gode, funksjonelle, attraktive, menneskelige og allsidige bysentra i Østfold. Det gjelder faktisk alle byene i ytre Østfold, sier Johan Edvard Grimstad.

Elin Tvete (38) fra Fredrikstad ble valgt på 2. plass og Elisabeth Strengen Gundersen (47) fra Eidsberg på 3.plass på fylkestingslista. Østfold Senterparti har i dag to plasser i fylkestinget.

Johan Edvard Grimstad er til daglig festivalsjef i OASE med utdanning som siviløkonom fra NHH i Bergen.  Han har arbeidet med bistandsspørsmål i Norges Handikapforbund, med markedsføring og innsamling i Kirkens Nødhjelp, eiendomsmegling for næringslivet i Moss og bredt i innenfor rusomsorgsfeltet i Maritastiftelsen-Oslo. Grimstad har vært kommunestyre- og formannskapsmedlem i Råde i snart to perioder, og har lang fartstid i Østfold Sp. Han startet Senterungdomslag i Råde i 1981 og i Mosseregionen i 1984 og var senere aktiv i studentpolitikken i Bergen. Grimstad er medlem av Regionrådet i Mosseregionen og har noen vararepresentantoppgaver til enkelte komiteer i fylkeskommunen i dag.

- Det er viktig for Senterpartiet at vi har sentrale utdanningslinjer som f. eks. tømmerlinje og musikklinje representert i alle regioner i fylket, sier Johan Edvard Grimstad.

- Jeg vil ha flere oppgaver flyttet fra staten og til fylket. Styring av vegvesenet, incentiver til næringsutvikling samt koordinering av Buf-etat er oppgaver som bør løses på fylkesnivå. Det er spennende om dette kan skje i forbindelse med regionreformen, sier Grimstad.

- Jeg vil ha en god atmosfære med nærhet og menneskelighet i byer, tettsteder og lokalsamfunn. Senterpartiet vil ha et samfunn der varme verdier preger relasjonene og atmosfæren.  Politikk må handle om menneskene, ikke bare planer og penger, sier Johan Edvard Grimstad.

Elin Tvete som ble valgt på 2. plass på fylkestingslista er lærer og nå medlem av fylkestinget i Østfold for Senterpartiet. Tvete er medlem i fylkestingets opplæring, kultur og helsekomité, og overtar fra nyttår som leder i denne komiteen.

Elisabeth Strengen Gundersen som ble valgt til 3.plass på lista er leder i Foreldreutvalget for Grunnopplæringen og er opptatt av skolespørsmål. Hun har stor tro på kommunen og fylkeskommunen med den ansvarsdelingen man har i dag.

Per Inge Bjerknes er i denne fylkestingsperioden varaordfører på fylkestinget for Senterpartiet, men har nå trukket seg på grunn av skifte i arbeidssted. Bjerknes takket også nei til gjenvalg til fylkestinget.

Østfold Senterpartis liste til fylkestingsvalget 2015, vedtatt av nominasjonsmøtet 15. desember 2014:

1.

Johan Edvard Grimstad