Kjønnsnøytral verneplikt

Sist endret: 27.09.2020
I forbindelse med behandlingen av stortingsmeldingen "Kompetanse for en ny tid" vedtar Stortinget i dag å innføre kjønnsnøytral verneplikt.

Den totale andelen kvinner i militære stillinger i Forsvaret var i 2012 på 8,5 prosent. Dette er under gjennomsnittet for NATO-land.

- Dette er utvilsomt en historisk dag, en milepæl i likestillingkampen, men også en milepæl for oss som er varme forkjempere for verneplikta. Mens andre land, som Sverige og Tyskland, profesjonaliserer sitt forsvar og fjernet verneplikten, utvider vi den i Norge, sier parlamentarisk leder i Sp Lars Peder Brekk.

Konkurransen om kompetent arbeidskraft kommer til å være en utfordring for Forsvaret, og verneplikten gir et stort fortrinn i kampen om de beste hodene. Verneplikt bare for menn er ikke mer enn en halvgod løsning for å møte framtidas kompetansebehov.

- Det er et paradoks at vi hittil ikke har anerkjent forsvaret av landet som et felles ansvar for hele befolkningen, til tross for at det er 100 år siden rettighetene for øvrig i samfunnet ble like for begge kjønn, sier Sandra Borch, leder i Senterungdommen.

Borch og Brekk har begge vært sterke forkjempere for å få gjennomslag for kjønnsnøytral verneplikt i eget parti, og feiret i dag Stortingets vedtak på rødgrønn kakefest.