Kommunenes inntektssvikt må dekkes fullt ut

Sist endret: 27.09.2020
Stortingsrepresentant Heidi Greni mener den store skattesvikten som kommunene nå opplever, må kompenseres fullt ut og viser til at reduserte inntekter på 1,6 til 1,9 milliarder kroner for 2015 kommer i tillegg til de 2,9 milliarder kroner som kommunene tapte i 2014.

– Det er skole og eldreomsorg som får kuttene kommunene må gjennomføre for å tilpasse seg til reduserte inntekter.  Kommunebudsjettene rundt om i landet blir tilpasset regjeringens inntektsforutsetninger som har vist seg å svikte to år på rad. Nå må regjeringen vise ansvar for å redde tjenestetilbudet til folk, sier Heidi Greni, som er Senterpartiets kommunalpolitiske talsperson.

Senterpartiet sammen med Ap og SV foreslo i desember å tilleggsbevilge 2 milliarder til kommunene for å dekke det meste av skattesvikten i 2014. Regjeringen og deres støttepartier sa nei. Også for 2015 har regjeringen basert overføringene til kommunene på feil forutsetninger.

– Nå er både min og kommunenes tålmodighet slutt. Friske penger må bevilges i revidert nasjonalbudsjett for 2015. Vi tåler ikke at regjeringen også denne gang prøver å unndra seg ansvar ved å prute ned kravet fra kommunene, sier Greni.