Krav om fortgang med Ringeriksbanen

Sist endret: 27.09.2020 #Buskerud
Senterpartiet og Venstre krever i et fellesforslag at det umiddelbart dannes et utbyggingsselskap for Ringeriksbanen. -Nå må vi fylkespolitikerne ta ansvar og få fortgang i videre arbeid med Ringeriksbanen, sier Ole Johnny Stavn, gruppeleder for Senterpartiet i Buskerud Fylkeskommune.

Krever fortgang i arbeidet med Ringeriksbanen!

Senterpartiet og Venstre krever at det umiddelbart dannes et utbyggingsselskap for Ringeriksbanen.

Det råder en passiv holdning til dette prosjektet i fylkeskommunen. Nå er det på tide at Ringeriksbanen løftes frem, og det å danne et eget utbyggingsselskap vil få fortgang i det videre arbeidet med forkortningen av Bergensbanen.

I et fellesforslag i mellom Senterpartiet og Venstre, la Stavn frem følgende forslag for fylkesutvalget 13. november:

"Det tas umiddelbart initiativ overfor Regjeringen for å få godkjent opprettelse av eget utbyggingsselskap for bygging av Ringeriksbanen, der det kan hentes finansiering utenfor statsbudsjettet. jf. tidligere vedtak i fylkestinget i 2008 og

2009. Det settes i første omgang av 1 million kroner til arbeidet."

Forslaget fikk bare stemmene til Venstre og Senterpartiet i fylkesutvalget, mot stemmene i fra Krf, Frp og Høyre. Men alt håp er ikke ute, fram til endelig behandling i fylkestinget, er det fullt mulig å slutte seg til dette forslaget, sier Stavn.

Det viktige nå er å komme raskt i gang med planleggingen, holde god framdrift på planlegging og deretter utbygging av Ringeriksbanen. Jeg mener at fylkeskommunen nå må komme sterkere på banen i forhold til dette prosjektet, og være en aktiv pådriver i forhold til å komme raskt i gang med å bygge ut Ringeriksbanen.

Vi har god tro på å få støtte for dette forslaget i fylkestinget 5. desember i og med at Fylkesordføreren brakte med seg dette innspillet på høringen til Nasjonal Transportplan tidligere i år, avslutter Ole Johnny Stavn, gruppeleder for Senterpartiet.