Krever folkeavstemning ved ny OL-søknad

Sist endret: 27.09.2020
Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum tar til orde for at Norge skal avholde folkeavstemning før det sendes en ny OL-søknad fra Norge.

- Et OL er et stort nasjonalt løft og skal vi klare å arrangere et OL med begeistring må vi ha hele folket med oss. En folkeavstemning er en god måte å engasjere folk i OL-debatten på. Vi vet at OL både engasjerer og begeistrer, men det er også kostbart og alle landets innbyggere bør få si sin mening om vi skal bruke fellesskapets midler på å arrangere en idrettsbegivenhet av denne størrelsen, sier Vedum.

Ved stortingsvalget i 2013 fikk Oslos innbyggere mulighet til å stemme over hvorvidt de mente Oslo burde arrangere OL i 2022. Vedum mener det er naturlig at innbyggerne i hele landet, ikke bare i vertskapsbyen, får si sin mening.

- Skal vi arrangere OL vil folk i hele landet være med på å betale for festen. Da bør også alle få si sin mening. En folkeavstemning kan også være med på å gi folk i andre landsdeler eierskap til OL enten vertskapsbyen er Oslo, Trondheim, Lillehammer eller andre steder, avslutter Vedum.