Krever forebyggende rovdyrfelling

- Det burde ikke engang være et spørsmål om vi skal tillate forebyggende rovdyrfelling når det er snakk om beiteprioriterte områder, sier Sps stortingsrepresentant Anne Tingelstad Wøien til Nationen.

Senterpartiet, Norges Bondelag og Rovviltnemnda i Oppland går hardt ut mot Miljøverndepartementets krav om at det må påvises skade før det kan gis fellingstillatelse på rovdyr. De tre mener felling bør godtas også som preventivt tiltak.

Kravet framsettes etter at rekordmange beitedyr i år er bekreftet drept av rovdyr.

Det gjelder blant annet i Øystre Slidre i Valdres, der kommunen nylig likevel fikk avslag på en søknad om felling av en jerv. Ifølge beitelaget utgjør den et stort skadepotensial.

- Der rovdyrplagene er store, er det ikke annet enn uttak som hjelper. Beitedyr og rovdyr kan vanskelig gå sammen, og vi må ha en rovdyrbestand på et absolutt minimum. I sommer må vi jakte med de midler vi har, men fra neste år av må vi drive med forebyggende uttak av skadegjørende rovdyr, sier Sps stortingsrepresentant Olov Grøtting til Nationen.

Les saken i Nationen