Krever opptrapping i Soria Moria 3

Sist endret: 27.09.2020 #Hedmark
- I Soria Moria 3 må vi ha en tydelig opptrappingsplan for inntekten i landbruket. Det vil være et hovedkrav for Senterpartiet. Det vil være Kravet, sier Slagsvold Vedum. Utspillet er forankret i partiledelsen, forteller han til Bondebladet.

Det er imidlertid ikke drøftet med Jens Stoltenberg eller Audun Lysbakken. De eventuelle regjeringspartnerne har dermed ikke garantert noe. - Nei, der blir det en kamp. Men hadde jeg spurt Jens i forkant av tollendringen i fjor høst, hadde jeg ikke fått den til, sier han til Bondebladet.

- Kan dere gå i regjering dersom dere ikke får oppfylt dette kravet?

- Vi skal ha en tydelig prioritering på at vi skal ha en opptrapping i landbruket i en ny erklæring. Men vi har ikke lov til å stille ultimatumer. Det er en spilleregel i regjeringen at det eneste ultimatumet er EU. Men Senterpartiet har hatt den evnen at når vi prioriterer noe, får vi det til. Og jeg tror det er mye lettere å få til dette nå enn for tre år siden, og endog for ett år siden. For også i Arbeiderpartiet har flere blitt bevisst på landbrukets rolle, sier Slagsvold Vedum til Bondebladet.

- Men vi skal få til dette. Alle sa det var umulig å få til tollendringa, da jeg ble minister. Og alle sa at det var umulig å komme høyere i jordbruksoppgjøret enn kronemessig lik utvikling. Men vi klarte det. I disse forhandlingene snakket jeg nesten ikke én eneste gang om inntekten til melkebonden eller kornbonden. Jeg snakket om hva vi får igjen, om sideverdiene. Det er viktig. Det har vært litt for mye en «lua i hånda»-holdning, også i landbruket. Det er ikke for bonden vi gjør dette. Det er for samfunnet. Det er et samfunnsprosjekt, sier Trygve Slagsvold Vedum til Bondebladet.