Krever styrket landforsvar i langtidsplanen

Sist endret: 27.09.2020
På landsstyremøtet i fjor tok Sp initiativ til et asylforlik. Også i år ønsker Sp å samle partiene på Stortinget, nå om forsvarspolitikken. Trygve Slagsvold Vedum langet og ut mot den blåblå regjeringen under sin tale.

- Vårt mål er å styrke landforsvaret i langtidsplanen for Forsvret. Derfor ønsker vi å skape løsninger på tvers av politiske skillelinjer og er villige til å forhandle videre for å få til dette, sier Vedum.

Leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, langet og ut mot den blåblå regjeringen under sin tale. Det viktigste for Senterpartiet nå er å avsløre regjeringens egentlige politikk, mener Vedum.

- Regjeringen ordlegger seg bevisst på en måte som forsøker å skjule at de sentraliserer Norge. Sentralisering av politiet kaller de «nærpolitirefom» og de sier at sentralisering av kommunene er nødvendig for å skape gode tjenester mens undersøkelse etter undersøkelse viser at kommunestørrelse har svært lite å si for kvaliteten på velferdstjenester, sier Vedum.

Senterpartilederen nevner blant annet det grønne skiftet, kommunereformen, og det han kaller den såkalte «nærpolitireformen» til regjeringen.

- Hvem er det som egentlig tror at dette er en nærpolitireform? Senest i forrige uke så vi forslag på å legge ned nesten halvparten av landets lensmannskontor. Det blir ikke mer politi nært folk samme hvor mye regjeringen kaller reformen for en nærpolitireform, sier Vedum.

- Senterpartiet tror på mer nærhet, ikke stordrift. Vi har tro på lokale tjenester, ikke sentralisering. Det er dette som er de store linjene i kampen som står pågår nå. Senterpartiet har vært og kommer til å fortsette å være det tydeligste opposisjonspartiet mot regjeringens sentraliserende politikk, sier Vedum som mener grunnen til at regjeringen ikke tør å være ærlige om sin sentraliserende politikk er at de vet at de har folket mot seg.