Kulturløftet 10 år

Sist endret: 27.09.2020
Det er i disse dager 10 år siden Senterpartiet, Ap og SV lanserte Kulturløftet. Dette var det første rødgrønne samarbeidsprosjektet og en opptakt til åtte år i regjering og innfridd Kulturløftet. Høyre- og Frp-regjeringens statsbudsjett for i år ble en blåmandag og et tilbakeslag for kulturbudsjettet, skriver Trygve Slagsvold Vedum.

Av Trygve Slagsvold Vedum, nestleder i Senterpartiet

Det er i disse dager 10 år siden Senterpartiet, Ap og SV lanserte Kulturløftet. Dette var det første rødgrønne samarbeidsprosjektet og en opptakt til åtte år i regjering. Etter 10 år med Kulturløftet kan vi med stolthet konkludere at løftet er innfridd. Kulturløftet I og II har gitt nær en dobling av kulturbudsjettet og et taktskifte i kulturpolitikken.

For Senterpartiet er ikke 10-års jubileet kun en feiring av gjennomført politikk og et sluttpunkt. Det er fortsatt ugjorte oppgaver og behov for nye grep. Derfor gikk Senterpartiet, sammen med Ap og SV,  i fjor til valg på å gjennomføre neste etappe - et tredje Kulturløft.

For å skape gode lokalsamfunn er det nødvendig å ha et rikt og variert kulturtilbud. Attraktive lokalsamfunn handler ikke bare om tomter i solhellinga, mulighet for arbeid og gode skoler. Folk vil ha aktiviteter og opplevelser. Kulturtilbud og kulturaktiviteter er livsnødvendig for å skape livskraftige lokalsamfunn. Nå trenger vi et lokalt kulturløft.

Livet leves lokalt. En av hovedkonklusjonene i Kulturutredningen som ble lagt fram av Anne Enger i fjor, var behovet for et lokalt kulturløft gjennom a? forsterke den kulturelle grunnmuren, altså lokale kulturinstitusjoner og kulturaktivitet. Statistikken viser at blant annet folkebibliotek, kulturskoler og fritidsklubber i liten grad har fa?tt ta del i veksten i kultursektoren. Senterpartiet mener det nå er på tide å dreie kulturmidler i favør av det lokale kulturlivet. Senterpartiet vil styrke kulturnasjonen nedenfra.

Høyre- og Frp-regjeringens statsbudsjett for i år ble en blåmandag og et tilbakeslag for kulturbudsjettet. Senterpartiet skal arbeide for å demme opp for en blåblå reversering av Kulturløftet og søke flertall for en fortsatt offensiv kulturpolitikk - både nasjonalt og lokalt.