Lab eller fjøs - skal vi satse alt på prøverørskjøtt?

Sist endret: 27.09.2020
Forskerne har nå lyktes med å dyrke frem storfekjøtt uten å være i nærheten av å få fjøslukt på klærne. - Er det dette det norske folk vil spise i fremtiden? spør Irene Lange Nordahl.

Av Irene Lange Nordahl, næringspolitisk talskvinne i Senterpartiet og stortingsrepresentant for Toms Sp

Forskerne har nå lyktes med å dyrke frem storfekjøtt uten å være i nærheten av å få fjøslukt på klærne. 5. august kunne dermed forfatteren Josh Schonwald og den østerrikske matforskeren Hanni Rützler sette tennene i verdens første hamburger av storfekjøtt dyrket i laboratorium. I følge den nederlandske biologen som har dyrket fram kjøttet fra stamceller, blir denne typen «kjøtt på glass» sett på som et fremtidig bærekraftig, etisk og miljøvennlig alternativ til kjøttproduksjon.

- Er det dette det norske folk vil spise i fremtiden? Skal slik tukling med naturen fø deg og meg om 20 år? spør Irene Lange Nordahl, næringspolitisk talskvinne i Sp.

- Vi i Sp tror ikke det er petriskåler, laboranter og milliardindustri som er svaret på utfordringene som følger med en stadig voksende befolkning her til lands. Tvert i mot mener vi at norsk matproduksjon bør økes med 1% i året de neste 20 årene. Derfor går vi til valg på å sikre et sunt, norsk landbruk som kan dyrke storfekjøtt i fjøs over hele landet også i fremtiden. Kjøtt som er produsert på gras, korn, mais og andre naturlige råvarer. Kjøtt som kommer fra dyr som holder kulturlandskapet vårt åpent. Kjøtt fra dyr som har blitt fôret og stelt av norske bønder med høy kompetanse om dyrevelferd, matproduksjon og jordbruk, uttaler Lange Nordahl.

- Senterpartiet ønsker ikke å spille rulett med norsk landbruk og matproduksjon, slik partiene på høyresiden ønsker. Vi er IKKE villige til å satse alt på «prøverørskjøtt». Sp vil derfor styrke norsk matproduksjon også i fremtiden. Alle som er opptatt av god, norsk, ren mat bør tenke seg nøye om når de velger valgseddel i stemmelokalene i september. Årets valg blir et matvalg, avslutter en engasjert Lange Nordahl.