Lær av den nære historien!

Sist endret: 27.09.2020 #Nordland
- Historien viser oss at Høyre er bedre på å selge politikken sin, enn å holde på velgerne sine. Partiet bruker ukritisk svartmaling for å fortelle velgerne hvor fælt det er i dette landet og hvor bra det skal bli med Høyre ved rattet, skriver fylkesleder Ola Smeplass i et leserinnlegg.

Det nærmer seg valg, og meningsmålingene kommer tettere og tettere. Det synses og det menes om det meste, - og media er godt i gang med å se på mulige valgresultat og konsekvensene av disse. Høyre seiler i medvind og mange mener at det nå er deres tur. Jeg har sett litt på hva som skjer med velgerne til partier som sitter med regjeringsmakt. Det gir noen interessante tall. Høyre gikk inn som største parti i regjeringen Bondevik II etter valget i 2001, da de fikk 21,2% av stemmene. Etter fire år ga velgerne Høyre 14,1% og regjeringen fikk ikke fornyet tillit. Dette tallet er ikke synsing eller meningsmåling. Det er velgernes dom etter at Høyre hadde sittet i regjering og ført Høyre-politikk i fire år. Hver 3.velger hadde fått nok. Til sammenligning gikk Senterpartiet ubetydelig tilbake (0,3%) etter de fire første årene med rødgrønn regjering, mens Arbeiderpartiet gikk fram ved det samme valget.

Den rødgrønne regjeringen fikk fornyet tillit i 2009, og kan få det igjen til høsten. Historien viser oss at Høyre er bedre på å selge politikken sin, enn å holde på velgerne sine. Og nå er Høyres salgsmaskineri i full gang igjen. Partiet bruker ukritisk svartmaling for å fortelle velgerne hvor fælt det er i dette landet og hvor bra det skal bli med Høyre ved rattet. Jeg er redd en blå valgseier vil gi oss en reprise på det som skjedde i 2005. Velgerne vil vise partiet ryggen når de ser konsekvensene. Skattelettelser til de som har mest fra før lar seg ikke kombinere med gode fellesskapsløsninger. La deg ikke lure igjen. Lær av historien, stem rødgrønt i 2012 og helst Senterpartiet. Vi er mer opptatt av å levere god politikk, enn å love ting vi ikke kan oppfylle!