Landbruket i medvind

Sist endret: 27.09.2020 #Nordland
Messa på Sortland hadde i år flere besøkende enn noensinne. Over 3000 fant veien til Kleiva landbruksskole sist helg. Skal en tolke ut fra oppslutningen, er det ingen ting som tyder på at landbruket er på vikende front som næring. Dette står i grell kontrast til at fylkeskommunen rasler med sabelen, og vurderer å redusere utdanningstilbudet i fylket. I løpet av høsten skal nemlig fylkestinget ta stilling til om jordbruksskolene i fylket skal legges ned.

Som et ledd i Senterpartiets Nærturnè var det lagt opp til at 1.Nestleder Ola Borten Moe skulle åpne "Landbruk i nordavind" sist fredag. Han ble imidlertid forhindret fra å møte.Lørdag besøkte fylkeslederen messa hvor nestleder Tor Andersen sammen med lokallagsleder Inger-Grethe Hansen, alternerte på å ha Standvakt. De er begge optimistiske for landbruksnæringen, og for norsk matproduksjon. Til tross for at Statsråd Sylvi Listhaug ikke later til å ville spille på lag, er de overbeviste om at det vil være galskap å redusere, eller legge ned utdanningstilbudet for næringen i Nordland. At messa besøkes av så mange optimistiske mennesker med klare visjoner om en framtid for landbruket, taler sitt tydelige språk om optimisme og satsningsvilje.