- Listhaug er skatteskjerpelsesminister

Sist endret: 27.09.2020

Senterpartiet er svært kritiske til regjeringens skattepolitikk overfor landbruket. I flere statsbudsjett på rad har regjeringen gitt landbruket skatteskjerpelser.

- Landbruksminister Sylvi Listhaug er blitt skatteskjerpelsesminister i en regjering som ellers består av skatteletteentusiaster, sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum. – Gang på gang har regjeringen gitt massive skatteletter til de som har mest fra før, mens landbruket har fått kraftig skjerpede skatter og avgifter.

I regjeringserklæringen skriver Høyre og Frp «regjeringen vil bruke målrettede skatteendringer for å styrke bondens økonomiske stilling». I løpet av tre statsbudsjett har imidlertid regjeringen brukt skattevirkemidlene i landbrukets disfavør.

- Både med bakgrunn i løfter som Høyre og FrP hadde gitt i valgkampen og ikke minst etter formuleringen i regjeringsplattformen hadde bøndene håpet på en annen politikk. Politiske løfter gitt etter et valg burde man kunne stole på.  Derfor er det et skattesjokk for mange når regjeringen foreslår en kraftig skatteskjerpelse ved overdragelse av gården innen familien, sier næringskomiteens leder Geir Pollestad (Sp).

- I løpet av de tre siste årene har regjeringen gitt landbruket økt mineraloljeavgift, økt trygdeavgift, redusert jordbruksfradrag, økte gebyrer i Mattilsynet. Samtidig har regjeringen endret regelverket for verdifastsetting av husdyrbygg og maskiner ved eiendomsoverdragelser slik at landbruket har fått en skatteskjerpelse på om lag en milliard kroner, sier Vedum.

- I tillegg har regjeringen foreslått å skattlegge overdragelser av gårdsbruk innen familien med 25 prosent. I dag overtas om lag 80 prosent av alle aktive gårdsbruk av familie, ifølge Bondelaget. Et vanlig gårdsbruk kan dermed på ny få en skatteskjerpelse på en halv million kroner ved overdragelse, fortsetter han.

- Til sammen har Listhaug levert en milliardskatteregning til landbruket, mens den blåblå Regjeringen gikk til valg på å gi skattelette, avslutter Vedum.