Listhaugs dreamland

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Landbruks og matminister Sylvi Listhaug har uttalt at sitt drømmeland nummer 1, 2 og 3 å reise på ferie til, er USA der alt er stort. Det er helt greit. Men å tro at vi kan drive landbruk på samme vis i Norge som «over there»- det blir total skivebom.

Dagens regjering med Høyre og Frp sier så greit at norsk matproduksjon skal økes. Det virker som dagens regjering har vansker med å lese Norgeskartet.  Vårt land er ikke flatt! Det koster mer å produsere mat i Norge med mindre jordlapper og beitelandskap enn på de flate giga-jordene vi ser for eksempel i USA. Men landbruket i Norge, med mange og små gårdsbruk, gir oss andre svært verdifulle fordeler! Vi har et av verdens minste forbruk av antibiotika til dyr. Vi har en høy dyrevelferd. Klimaet vårt kan være værhardt og barskt, men plantene som vokser i dette klimaet gir oss mat med smak!

Det hjelper ikke at Høyre og Frp pynter seg med fine ord om norsk mat og økt matproduksjon, når partienes handlinger  i praksis viser noe helt annet. I årets tilbud fra Listhaug og regjeringa, prioriteres rydding av veikanter, så folk skal kunne se på landskap og natur. Samtidig kuttes støtten for å ha dyr på beite. Dette kommer fra de som sier de skal øke matproduksjon i Norge! Men når en tenker seg om, er det vel ikke så rart det må klippes veikanter for å se natur i  Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. For med Frp og H i regjering er det ikke ønskelig at det drives landbruk i utkantene- da må jo noe gjøres så utsikten ikke gror igjen. Snakk om å skyte seg selv i beinet.

Senterpartiet støtter jordbruket i det som er et svært moderat krav -og sier JA til dyr på beite og NEI til Listhaugs kantklipp-regning i jordbruksoppgjøret.