Lokaldemokratireformen er avlyst

Sist endret: 27.09.2020
Den kommende kommunereformen ble i dag tema i Stortingets spørretime da leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, tok opp oppgavefordelingen i den kommende reformen med statsminister Erna Solberg.

– Lokaldemokratireformen til regjeringen ble avlyst før påske og ble en ren sentraliseringsreform. Regjeringen oser av mistillit til norske folkevalgte. Reformen handler nå om å fjerne kommuner og få færre lokalpolitikere rundt om i landet, sier Slagsvold Vedum.
Senterpartiet mener at det å ha tjenester nær folk i hele landet må ligge til grunn for en kommunereform. Det synes ikke Slagsvold Vedum regjeringen oppfyller.

– De blåblå kaller kommunereformen for tidenes maktflytting, men ikke engang Høyres egne folk kom med noen jubelrop. Hvilke tjenester som flyttes vil gi et bedre tjenestetilbud til folk rundt om i Norges kommuner? spurte Slagsvold Vedum.

Svaret fra statsminister Solberg skuffet Senterpartilederen.
– Hun klarte ikke å komme med ett eneste eksempel på viktige tjenester som blir overført til kommunene. Det viser nok en gang at Høyres store drivkraft i kommunereformen ikke er en forbedring av tjenestetilbudet, men et ønske om å fjerne kommuner og tallet på lokalpolitikere som kan tale hele landet sin sak, avslutter Vedum.