Lokalkunnskapen forsvinner om skatteinnkreverne sentraliseres

Sist endret: 27.09.2020
Regjeringens forslag om å sentralisere skatteinnkrevingen fra kommunene til staten ble tema i spørretimen i Stortinget i dag da Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum utfordret finansminister Siv Jensen på saken.

- Å sentralisere en kommunal oppgave som i dag utføres på en god måte i kommunene vil skape mer byråkrati. Mens kommunene i dag løser denne oppgaven nært folk, ønsker regjeringen i fremtiden at dette skal løses av sentraliserte statlige enheter. Dette er et forslag som vil gi massiv sentralisering dersom det blir gjennomført. 288 kontorsteder spredt over hele landet vil bli sentralisert til 33 kontorer i sentrale strøk. Skatteinnkreverne vil miste viktig lokalkunnskap og kommunene vil miste viktige arbeidsplasser som i dag utgjør viktige deler av kompetansen i kommunenes fagmiljøer, sier Senterpartileder Vedum.

Både kommunene, Norges kemner- og kommuneøkononomers forbund og flertallet på Stortinget var kritiske til reformen da regjeringen første gang foreslo den i revidert statsbudsjett i mai i år.

- Senterpartiet mener at dette er en svært oppsiktsvekkende reform fra en regjering som i to år har hevdet at den vil slå sammen kommuner for å gi dem flere oppgaver. Kommunereformen mister ennå mer troverdighet og dette bekrefter at regjeringen først og fremst ønsker å sentralisere Norge, sier Vedum.