Lundteigen slakta sykehusledelsen på informasjonsmøtet

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
- Jeg trodde ikke det gikk an å ha en så dårlig ledelse av et offentlig sykehus. De klarte jo ikke å svare på de faglige spørsmålene som hele nedleggelsen er basert på. Dette er ikke et informasjonsmøte, bare ord. Det hele er helt uvirkelig, og det skal jeg fortelle helseministeren, sa Lundteigen etter møtet, hvor han gikk for å møte ledelsen personlig etterpå.

Per Olaf Lundteigen fikk ros for sitt engasjement - i motsetning til Telemarksbenken! - på lederplass i dagens Rjukan Arbeiderblad. Her heter det: Smart av Lundteigen.

"Stortingsmannen fra Buskerud kjemper Telemarks-kommunen Tinn sin sak. Faktum er at ingen tingmenn

fra Telemark har kjempet Tinn sin sak i sykehussaken. Tingmennene fra Telemark har kjempet maktas

sak. Og det må være lov til å spørre seg hvor det ble av den stridige teledølen som historisk alltid har satt seg opp imot makta, og som ikke har latt seg skubbe på hit og dit, bare fordi prest og fut har sagt at det er slik.

Noen vil kanskje synes det er litt  søkt av Per Olaf Lundteigen å  spille politisk mynt på situasjonen

rundt nedleggelsen av Rjukan sykehus, et sykehus institusjonen han selv representerer, Stortinget,

har lagt ned. Men som politiker er dette spillet  han er en del av, og sjansen for å nå fram i Tinn med sitt partis politikk er for stor til at han kan gå glipp av den."

Per Olaf Lundteigen tok ordet på informasjonsmøtet og spurte om det hadde vært npoen som helst kontakt mellom statsråden eller departementet og sykehusledelsen etter helseminister Bent Høies beslutning. Ivar dahl, klinikksjefen for Notodden og Rjukan var unnvikende og sa han ikke kunne forholde se til annet enn den informasjonen han hadde. Han ville ikke svare på om det hadde vært kontakt. De var opp til andre enn ham å holde kontakten med departementet, mente Dahl.