Massiv skatteskjerpelse for familielandbruket

Sist endret: 27.09.2020
Årets statsbudsjett inneholder store skattekutt. Landbruket får imidlertid en massiv skatteskjerpelse ettersom det nå blir innført beskatning på overdragelse av landbrukseiendom innen familien.

- Dette er en massiv skatteskjerpelse for det norske familielandbruket. Hittil har det vært skattefritt å selge landbrukseiendommer innen familien. Nå får slike salg 25 prosent skatt. Det er et svært målrettet Frp-angrep på familielandbruket, sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum.

Skatteskjerpelsen er svært alvorlig for norsk landbruk. De aller fleste norske landbrukseiendommer selges i dag innen familien.

- Samtidig ser vi at salg av landbrukseiendommer ut av familien får nesten halvert skattesatsen. Regjeringen legger med dette opp til at kapitalsterke krefter med ingen eller liten tilknytning til landbruket skal få gunstigere skattebetingelser, mens unge som ønsker å overta familiegården får en kraftig skatteskjerpelse, fortsetter Vedum.

- Dette er et angrep på den norske landbruksmodellen, med familiedrevne bruk. Regjeringen legger opp til et landbruk etter dansk modell med store kapitalinteresser som eiere og industrialisert landbruk i stor skala, avslutter Vedum.