Mathias Kleppen: Uansvarlig å bygge ny skole i Sauland nå

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
I dagens Telen sier ordførerkandidat Mathias Kleppen: - Hjartdal SP mener det er uansvarlig å bygge en ny skole i Sauland på nåværende tidspunkt.

Hjartdal Sp ønsker å ha en skole i hver bygd, men ønsker ikke å bygge en ny skole i Sauland slik den økonomiske situasjonen nå er. Sp-lederen mener også nå at foreldre og FAU må komme på banen for å lufte sine synspunkter om saken.

Kleppen mener det er økonomisk ansvarlig å bevare dagens struktur. - Det må nok tas grep i hjartdalsbygda. To skolebygg er ikke optimalt, mener han. Dagens struktur er en kostbar løsning for kommuinen. Hjartdal bruker 160 000 kroner pr. elev - 50. 000 kroner over landsgjennomsnittet. Her er penger å spare, men så lenge vi velger en slik løsning, må vi samtidig være nøkterne på andre områder. Det handler om å ta politiske grep, sier Sp-Kleppen. Han understreker at kommunen pr. idag ikke har råd til å bygge en ny skole til et prisoverslag på omlag 50 millioner kroner.

- Det er også usikkert hva framtiden bringer med tanke på en kommunesammenslåing. Det er også en av årsakene til at vi sier tydelig nei til et nybygg nå, sier Kleppen.

Sp har ikke funnet rom for å fjerne eiendomsskatten i sitt budsjett, men vi står ved at den bør legges så lavt som mulig.

Handler detg nå om å være klar på at upopulære avgjørelser må tas?

- Ja, men for oss virker det som Ap ikke er interessert i nettopp det. De tenker valg. Vi må være mer nøkterne, mener Mathias Kleppen i Telen.intervjuet. Det handler om prioriteringer mener han - man kan ikke få alt, sier Kleppen.