Mer bompenger med FrP

Sist endret: 27.09.2020
FrP liker godt å unnskylde seg med at de kun fikk 16,3 % oppslutning. Jeg hadde likevel aldri trodd at de skulle bruke denne oppslutningen til å øke bompengene kraftig, skriver Geir Pollestad, stortingsrepresentant Senterpartiet.

Av Geir Pollestad, stortingsrepresentant Senterpartiet

TV2 kunne 11. september avsløre at Regjeringens forslag om å øke lengden på innkreving av bompenger på E18 i Vestfold med 5 år vil koste bilister og næringslivet 1,4 milliarder kroner ekstra.

Jeg kjenner igjen dette tallet fordi den forrige regjeringen også hadde forslaget om utvidet bompengeperiode til vurdering. Vi var mot å øke bompengene med 1,4 milliarder kroner i renter og innkrevingskostnader og sa derfor nei til forslaget.

FrP liker godt å unnskylde seg med at de kun fikk 16,3 % oppslutning. Jeg hadde likevel aldri trodd at de skulle bruke denne oppslutningen til å øke bompengene kraftig.

Trikset til regjeringen er at ved å forlenge bompengeperioden med 5 år så blir det mulig å redusere kostnaden per passering noe. Den samlede regningen til bilisten stiger likevel kraftig. I følge departementets egne tall vil rentekostnadene øke med 1,15 milliarder kroner og innkrevingskostnadene med 240 millioner. For å si det på reklamespråket: Det er sluttsummen som teller.

I opposisjon kalte FrP bompenger for landevegsrøveri. Når FrP nå er i regjering driver de med landeveislureri. Senterpartiet mener at regjeringen må legge bort dette sterkt fordyrende forslaget og få bompengene på E18 i Vestfold ned 1,4 milliarder til rødgrønt nivå.