? Mer makt til velgerne

Sist endret: 27.09.2020
Senterungdommen vil reformere valgordningen, slik at velgerne i større grad kan avgjøre hvem som sendes på Stortinget. ? Vi bør se på alle tiltak som kan styrke folkestyret. En reformering av valgordningen er et viktig ledd i utviklingen av demokratiet, fastslår politisk nestleder Nils Ramsøy i Senterungdommen overfor ANB.

Senterungdommen foreslår nå at det innføres samme regler for personstemme ved Stortingsvalg, som ved fylkestingsvalg. Da trenger kandidater personstemme fra minst åtte prosent av partiets velgere for å rykke forbi kandidater høyere opp på lista som ikke har fått like mange personstemmer, melder Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Senterungdommen vil dermed gå lenger enn moderpartiet – som liker å betegne seg selv som «folkestyrepartiet». I Sps forslag til nytt Stortingsvalgprogram, som ble presentert forrige uke, heter det at partiet vil «arbeide for en valgordning som gir velgerne større direkte makt over personsammensetningen på Stortinget». Dette blir for lite konkret, mener Ramsøy, skriver ANB.

– Vi må være tydelige på hva vi ønsker. Det er jo litt seint å få til en slik reformering til årets stortingsvalg, men Sp sitter med valgministeren og vårt mål er å få gjennomført endringen foran neste Stortingsvalg, sier nestlederen.

Han mener timingen for forslaget om å utvide demokratiet er god, siden det i sommer er 100 år siden norske kvinner fikk stemmerett på lik linje med menn.

Ramsøy regner med stort engasjement når forslaget fremmes under Sps landsmøte 5. april. I forkant vil Senterungdommen mobilisere for fullt for å sikre gjennomslag i partiet for reformeringen, forteller han til ANB.