Nå rammer flyseteavgiften hele landet

Sist endret: 27.09.2020
Widerøe setter flere fly på bakken på grunn av flyseteavgiften som regjeringen og støttepartiene innførte og SAS og Norwegian varsler at de kan følge etter. - Dette er det vi har advart mot hele tiden, sier Geir Pollestad.

I dag kom nyheten om at Widerøe setter flere fly på bakken på grunn av flyseteavgiften som regjeringen og støttepartiene innførte. SAS og Norwegian varsler at de kan følge etter.

- Dette er det vi har advart mot hele tiden. Nå ser vi at denne flyseteavgiften som de kom opp med en sen nattetime i budsjettforhandlingene, og som regjeringen selv understreker at ikke er en miljøavgift, får negative konsekvenser for flere enn Moss lufthavn Rygge, sier Geir Pollestad, stortingsrepresentant for Sp og leder av næringskomiteen på Stortinget.

Regjeringen har gjemt seg bak beskyldninger om at dette bare er noe Ryanair har funnet på for å presse regjeringen. Nå viser det seg at dette gjelder langt flere enn Ryanair og vil få langt flere konsekvenser enn bare for Rygge. Nå ser vi at arbeidsplasser og kollektivtilbud i hele landet står i fare, sier Pollestad.

Fra før er det kjent at Moss lufthavn Rygge blir lagt ned på grunn av flyseteavgiften og at 1000 ansatte med det mister jobben.

- Nå må samferdselsminister Solvik Olsen straks invitere flyselskapene for å få klargjort konsekvensene denne avgiften fører til over hele landet, sier Pollestad.

- Ikke bare frykter vi for tilbudet ute i distriktene, men vi ser også nå at SAS varsler at dette kan få konsekvenser for langdistanseflygningene. Det står i sterk kontrast til Solvik Olsens ønske om å gjøre Norge og Oslo til en «hub» mellom øst og vest på langdistanseflygninger som han selv varslet da fagetatene la frem forslag til ny nasjonal transportplan, sier Pollestad.