Når bedre inntektsvekst gir mindre penger

Sist endret: 27.09.2020
Landbruksminister sier følgende om årets jordbruksoppgjør: «Landbruksoppgjøret sikrer bøndene bedre inntektsvekst enn andre grupper» Det er en kreativ påstand siden alle er enige om at bøndene får noen tusenlapper mindre i inntektsvekst enn andre grupper, skriver Geir Pollestad.

Av Geir Pollestad, stortingsrepresentant og landbrukspolitisk talsperson i Senterpartiet

Det skyldes at landbruksministeren måler inntekter i prosenter og ikke kroner. Jeg kjenner ikke til noen i Norge som betaler sine regninger med prosenter.

Stortinget har nettopp bestemt hva landbruksminister Listhaug og Statsminister Solberg skal få i lønn neste år. Den prosentvise lønnsveksten er for begge 3,3%. Listhaug får økt lønna si med rundt 39 000 kroner. Statsminister Solberg får økt lønna si med like under 50 000 kroner. Det er ingen tvil om at Statsministeren får økt inntekten med 11 000 kroner mer enn landbruksministeren, og at inntektsforskjellene øker.

Men bruker landbruksministeren sin kalkulator på samme måte for sin egen inntekt som hun gjør for bøndene så er altså lønnsøkning på 50 000 kroner samme inntektsvekst som 39 000 kroner.

Vi andre får forholde oss til realitetene om at FrP, H, KrF og V denne våren har økt inntektsforskjellene mellom bønder og andre grupper. Og snakket mye om alt annet.