Nei til eggdonasjon, tidlig ultralyd og assistert befruktning til enslige

Sist endret: 27.09.2020
- Dette er en viktig sak for Senterpartiet, sier Sps nestleder Trygve Magnus Slagsvold Vedum til Aftenposten. Han leder Sps programkomité, som i dag legger frem et nytt utkast til program der partiet stadfester en restriktiv linje på området.

Vedum legger ikke skjul på at det er uenighet om saken i Regjeringen. - I andre politiske prosesser kan man finne tiltak som gjør komplekse saker lettere å løse, men i saker med etiske spørsmål har vi ikke disse verktøyene, sier han til Aftenposten.

Ap var først ute med å foreslå tidlig ultralydundersøkelse av gravide, ja til eggdonasjon og ja til at også enslige skulle få adgang til assistert befruktning på like linje med lesbiske og andre ektepar. SV fulgte etter, mens Sp stadfestet sin motstand mot alle disse standpunktene på et landsstyremøte i november, skriver Aftenposten.

- Hvor langt skal teknologien få gå? Vi mener grensen går her, sier Vedum. Han frykter for eksempel at terskelen for å si ja til surrogati blir senket, dersom man tillater eggdonasjon. Han påpeker også at eggdonasjon er et større medisinsk inngrep en sæddonasjon, og avviser at det er et likestillingsspørsmål. - Det er et prinsipp om at barnets biologiske mor skal bære frem barnet. Det vil vi bevare, sier han til Aftenposten.