Nok en suksess for Vestfold i Sentrum

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Vestfold i Sentrum er gjennomført for andre gang. Blant de 55 fremmøtte fredag, var det gjester fra både Buskerud,Telemark og Østfold. Styret i Vestfold Sp er svært fornøyd med det gode oppmøte på Hotel Wassiloff i Stavern.

Marit Arnstad steppet inn på kort varsel

Det ble parlamentarisk leder i Sp, Marit Arnstad, som åpnet med sitt innlegg. Hun steppet sporty opp på kort varsel, da Trygve Slagsvold Vedum måtte melde avbud. - Det er ikke Senterpartiet som er et mål i seg sjøl, sa hun, det er ikke jeg eller andre som er viktig, det som er viktig er hva vi velger å gjøre, eller ikke å gjøre noe med. Med det som er viktig for folks hverdagsliv. Hun foredro så om matsikkerhet, transport, nærpolitireformen. -Forvaltng og eierskap av våre rike naturressurser, vår offentlige sektor, jernbanereformen med konkurranseutsetting, forsvarets langtidsplan, hvor og hva vil vi? fortsatte hun. Det er det som er viktig! Hvilken retning vil vi at samfunnet vårt skal ta? Arnstad oppfordra oss til å være modige, men ikke overmodige, og ba oss være rause med hverandre, før hun slapp folk til med spørsmål og innspill.

Fortsatt "Bønder i by`n"

Hans-Wilhelm Steinfeld hadde endra sin programtittel "Hvordan nå velgere i bynære strøk" til "Bønder i by`n". - Senterpartiet er slett ikke kvitt fjøsstanken, sa han. - Her har dere en jobb å gjøre.. Hans konkrete innspill var at Sp bør gjøre boligpolitikk tilpassa ungdom til vår sak. Deretter tok han tilhørerene med inn i et historisk tilbakeblikk, og fortalte om mentalitetsforskjellene mellom norske og russiske bønder. Så var det tid for å diskutere dagens politikk. I fravær av Slagsvold Vedum stilte Kathrine Kleveland opp på sparket til samtalen.Mangeåring journalist i NRK, Eva Nordlund, nå i Nationen, var hyra inn for å lede praten på podiet. Hun ble så engasjert at seansen ble en prat mellom de tre, som fortsatte videre under middagen.

Mat blir til drivstoff

Lørdag starta med informasjon om biogassanlegget  "Den magiske fabrikken" til Greve Biogass i Tønsberg. Assisterende daglig leder og teknisk sjef, Ivar Sørby, losa oss gjennom planlegging til gjennomføring i denne spennende bedriften. Selskapet er kommunalt eid av noen kommuner i Vestfold og Telemark, og har status som nasjonalt pilotanlegg.Sørby kunne fortelle at samarbeidet med landbruket og bøndene hadde vært helt avgjørende for å få denne fabrikken i gang. Busser i Grenland og renovasjonsbiler i Vestfold kjører nå på matavfall herifra.

Senterpartiet i tet i utdanningspolitikken

Anne Tingelstad Wøien, Sp-politiker  på Stortinget for Oppland og 2. nestleder i kirke, -utdannigs-, og forskningskomiteen, foredro om skolepolitikk. Hun mente bestemt at senterpartiet er i tet i utdanningspolitikken. Hun var sterk og klar i sin kritikk av de internasjonale PISA-tester samt nasjonale prøver. -Vi mener det er rett med kvalitet i timene, ikke utvida skoledag for eksempel. Hun var krystallklar på at Sp vil ha lik rett for alle - i hele landet. - Sp var med å få praktiske valgfag inn i ungdomsskolen igjen. Teoretisk og praktisk kunnskap må sidestilles.

Senterpartiet har den beste politikken

- Senterpartiet har den beste politikken, påstod arrangementets siste foredragsholder. - Men det hjelper ikke om vi ikke får kommunisert det ut, fortsatte Erlend Fuglum, med lang fartstid i Sp. Trønderen, som bl a har vært Senterungdomsleder, er nå ansatt i First House. - Du må ha noe du brenner for, slik at du snakker med hjertet. Ekte engasjement og ærlig kommunikasjon trumfer alt, hevda han.- Det er ingen snarveier, du må kunne saken. Den som er best forberedt vinner alltid. Hans påstod at retorikk er grunnleggende psykologi, og viste dette med filmsnutter han viste forsamlingen.

Fornøyd arrangør

Leder i Vestfold Sp, Kathrine Kleveland, kjente seg begeistra etter helga, og var svært fornøyd med nok et vellykket Vestfold i Sentrum arrangement. - Dette er med på å gi oss påfyll og energi til å møte hverdagene med. Våre foredragsholdere som raust delte sin kunnskap med oss, Hotel Wassiloff med sin flotte beliggenhet, nydelig mat og velvillige stab, og ikke minst, det sosiale samværet oss medlemmer i mellom, gjorde dette døgnet om til ei vitaminpille, oppsummerte hun.