Nome + Seljord?

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Nome er ingen liten kommune, kommunen er veldrevet og kommunen kan håndtere nye oppgaver, forutsatt at finansiering følger oppgavene. I tillegg til Nome som fortsatt egen kommune, mener Nome at det er to andre realistiske alternativ; sammenslåing med Bø og Sauherad, eller sammenslåing med Skien. Derfor fremmet Nome Sp forslag om en slik utredning i det nevnte kommunestyremøte, men uten å få flertall, skriver Torunn Brukåsa Kleiva, Sp sin ordførerkandidat.

Kommunestyret i Nome valgte i sitt møte den 18. juni representanter til et forhandlingsutvalg som skal legge fram en intensjonsavtale om sammenslåing av kommunene Nome, Bø, Sauherad og Seljord. Nome Sp mener at en modell som inkluderer Seljord og Nome i en framtidig sammenslått kommune, er et lite realistisk alternativ.  Slik vi vurderer det er det kun tvang som pr. i dag kan få Nome med som part i en slik sammenslått kommune. Det er ingen hemmelighet at med den kunnskap som vi i dag har til rådighet, ønsker Senterpartiet at Nome skal bestå som egen kommune. Nome er ingen liten kommune, kommunen er veldrevet og kommunen kan håndtere nye oppgaver, forutsatt at finansiering følger oppgavene. I tillegg til Nome som fortsatt egen kommune, mener Nome at det er to andre realistiske alternativ; sammenslåing med Bø og Sauherad, eller sammenslåing med Skien. Derfor fremmet Nome Sp forslag om en slik utredning i det nevnte kommunestyremøte, men uten å få flertall. Det skal legges til at så langt har Nome fått en kald skulder fra Bø og Sauherad, hva gjelder å utrede sammenslåing av de tre kommunene. Det finner vi merkelig, ikke minst med tanke på det lange og vel fungerende interkommunale samarbeidet. Heller ikke i Skien er det noen begeistring å spore med tanke på en sammenslåing med Nome. Det er mer forståelig siden Skien er deltager i en utredning om sammenslåing i Grenland. Vi ser ikke bort fra at Skien kan komme merkbart mer på tilbudssida overfor Nome hvis drøftingene i Grenland bryter sammen.

Fra statens side er det gitt klar beskjed om at kommunene nå begynner å få dårlig tid med tanke på en beslutning om framtidig kommunestruktur. Avgjørelser skal fattes senest før sommeren 2016. Det er ingen tvil om at forhandlingene mellom de fire kommunene Nome, Bø, Sauherad og Seljord vil bli tøffe. Målet er å legge fram en intensjonsavtale som skal danne grunnlag for såkalt innbyggerhøring, og beslutning i de respektive kommunestyrer om veien videre. Nome Sp mener at en innbyggerhøring og sak til kommunestyret må reflektere langt bredere enn kun alternativet med de tre midt Telemark kommunene pluss Seljord. Grunnlaget for innbyggerhøringen og sak til de folkevalgte i Nome må og ta opp i seg en grundig utredet vurdering av Nome som fortsatt egen kommune, Nome sammenslått med Bø og Sauherad, og Nome sammenslått med Skien. Dette blir en krevende sak for både politikere og rådmann i Nome kommune kommende høst og vinter. En godt utredet sak er imidlertid nødvendig som et grunnlag for best mulige vedtak.

Torunn Brukåsa Kleiva

Ordførerkandidat Nome Senterparti