Nord-Norge trollbinder Berlin

Sist endret: 27.09.2020
- Reiseliv er et av de områdene som har størst vekstpotensiale for landsdelen, og med den mottagelsen de nordnorske utstillerne har fått her i Berlin i dag, skal det bli spennende å følge små og store aktører i tiden fremover, sier Irene Lange Nordahl, Sps næringspolitiske talskvinne.

Verdens største mat- og gourmetmesse, Grüne Woche, åpnet i dag i Berlin. Det ventes 400 000 besøkende til messen med 1600 utstillere fordelt på hele 26 messehaller. De nordnorske matprodusentene og Nordnorsk Reiseliv gjorde stor suksess og tiltrakk seg mye oppmerksomhet under messens første dag.

Landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum var tydelig fornøyd over kvaliteten på de nordnorske produktene. På den nordnorske standen ble det servert reinstyrpølse fra Kautokeino, Lyngelam, kråkebolle, tørrfisk og reker fra Lyngen. Det var et yrende folkeliv rundt de utstillerne fra landsdelen.

Stortingsrepresentant Irene Lange Nordahl, (Sp) var imponert over hvordan de nordnorske utstillerne trollbandt publikum med sin flotte produkter. Isskulpturer, tørrfiskhjell og flotte matutstillinger trakk såvel statsråder, bondelagsledere, politikere og journalister som publikum.

- Potensialet for nordnorsk mat i kombinasjon med et reiseliv i solid medvind, er veldig stort. Lokalprodusert mat hever opplevelsen for turistene og reiselivet gir lokalmaten tilgang til helt nye markeder. Slik sett vil et økt samarbeid mellom mat og reiseliv være svært positivt for landsdelen, sier Senterpartiets næringspolitiske talskvinne.

Norsk natur og norsk mat slår alltid godt an blant det tyske publikum. Under messen i Berlin regner de nordnorske utstillerne med å dele ut et veldig antall smaksprøver.

- At spesielt produktene fra NordNorge får så mye positive tilbakemeldinger er jo ekstra morsomt for en som er fra Troms, innrømmer Lange Nordahl.

- Reiseliv er et av de områdene som har størst vekstpotensiale for landsdelen, og med den mottagelsen de nordnorske utstillerne har fått her i Berlin i dag, skal det bli spennende å følge små og store aktører i tiden fremover, sier en engasjert Lange Nordahl.