Nordahl og Borch valgt inn i partiledelsen i Troms Senterparti

Sist endret: 27.09.2020 #Troms
Irene Lange Nordahl fra Sørreisa ble valgt til ny fylkesleder i Troms Senterparti ved årsmøtet i Harstad i helgen. Nordahl tar over vervet etter Hanne Braathen som ikke ønsket gjenvalg.
  • Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven som fylkesleder, og ser fram til at Troms Senterparti nå skal sikte mot nye høyder. For meg er det viktig å jobbe tett sammen med lokallagene for å starte oppkjøringen mot kommunevalget, hvor Sp blir en viktig motmakt til den sentraliseringspolitikken som Høyre nå vil føre, sier Irene Lange Nordahl, leder i Troms Senterparti.

Svein Oddvar Leiros, Kåfjord, ble valgt som ny 1. nestleder, Sandra Borch ble valgt til ny studieleder og Birger Holand, Kvæfjord, ble valgt til styremedlem.

• Jeg ser fram til å jobbe for fylkespartiet. Sammen med Irene tror jeg vi kan utgjøre et fartsfylt superteam i Troms-politikken, sier Sandra Borch, nyvalgt studieleder i Troms Sp.

Årsmøtet vedtok å si nei til forsøk med kommunal drift av videregående skoler i Tromsø eller i Troms, og sier dermed nei til Troms Høyres forslag. Troms Sp vil at fylkeskommunen fortsatt skal ha ansvar for drift av de videregående skolene i Troms, for å sikre ungdom i Troms et likeverdig skoletilbud uavhengig av hvor i fylket de bor.

Årsmøtet i Sp ga klare signaler om at partiet vil kjempe for lokalt eierskap i oppdrettsnæringa, som nå trues av endringer fra Høyre/FrP regjeringa som vil prioritere de store nasjonale og internasjonale selskapene i oppdrettsnæringa.

Fylkespartiet sendte en utfordring med stortingsrepresentant Marit Arnstad som gjestet årsmøtet om at Senterpartiet nasjonalt må være tydelig mot et OL i Oslo i 2022.

Som utsendinger til Senterpartiets ekstraordinære landsmøte i april ble følgende valgt: Ivar B Prestbakmo, Sandra Borch, Gunnleif Alfredsen, Ann Sissel Enoksen, Svein Leiros, Ronny Grindstein, Anne Grete Normann og Rikke Håkstad. I tillegg møter fylkesleder Irene Lange Nordahl, gruppeleder i fylkestinget Noralf Leitring og leder i Troms Senterungdom, Linn-Charlotte Nordahl på landsmøtet i Sp.