Norsk mat er ingen selvfølge!

Sist endret: 27.09.2020
Det er mye vi kan glede oss over og sette pris på i Norge, sier SP-leder Trygve Slagsvold Vedum. Men, kanskje tar mange av oss mye av dette litt for gitt? At det bare er sånn, så heldige vi er. Men er det egentlig så enkelt?

Dette gjelder på mange områder i livene våre. Men la oss se nærmere på et av de mest grunnleggende for vår eksistens: maten vi spiser.

Norsk mat er i en særstilling, men det er ingen selvfølge at maten vi spiser er så godt som fri for antibiotika, noe andre europeiske land bare kan drømme om. Det at maten vi spiser er ren, trygg, smakfull, miljøvennlig og kortreist kommer ikke av seg selv. Det har ikke bare «plutselig blitt slik».

Om du tenker litt tilbake så husker du sikkert smaken av norske solmodne jordbær. Eller kanskje de friske og litt syrlige bringebærene fra bugnende ranker på Vestlandet. Det smaker godt, ikke sant? Men det er ingen selvfølge at vi har det.

For ikke å glemme det fantastiske lammekjøttet, enten det nå er fårikål eller lammelår som står på menyen, direkte fra den norske fjellheimen. Eller hva med spekeskinka, fenalåret, biffen og pinnekjøttet, grønnsakene og kornet, produsert av hardtarbeidende bønder på gårder rundt omkring i hele vårt langstrakte og vakre land?

Nei, alt dette er ingen selvfølge. Det er ikke flaks som har gjort at det er slik i dag. Det er resultatet av en villet politikk. Det unike norske jordbruksoppgjøret er en hovedpilar i utformingen av denne politikken og i disse dager går bøndene inn i forhandlinger med staten. Utfallet av disse forhandlingene vil være avgjørende for hvilket matfat du kommer til å ha tilgang til i tiden fremover.

Tar du turen til Sverige eller Danmark ser vi et helt annet landbruk enn det norske. I Sverige er matproduksjonen nesten helt borte i store deler av landet. Den svenske landsbygda gror igjen. I Danmark har landbruket store økonomiske problemer. Der har industrialiseringen av matproduksjonen skapt en enorm gjeldsoppbygging. På grunn av lave matpriser i verdensmarkedet er lønnsomheten selv hos de største danske gårdsbrukene fraværende. En dansk melkeprodusent får nå under 2 kroner per liter melk han eller hun produserer. Ingen norsk melkeprodusent hadde klart å gå i overskudd med en slik råvarepris.

Den blåblå regjeringen er en trussel mot det som gjør norsk landbruk så unikt. Regjeringen vil ha størst mulig gårder, færrest mulig bønder og et landbruk som koster minst mulig. Det er mulig å få til, men ikke uten å betale en pris. Dersom tollvernet reduseres og budsjettstøtten kuttes slik Høyre og FrP vil kommer dagens unike matproduksjon til å forsvinne i store deler av landet. Den blåblå regjeringen har det danske industrilandbruk som forbilde. De snakker imidlertid lite om gjeldsbyrden, konkurstrusselen, antibiotikabruken og avfolkingen av den danske landsbygda som har fulgt i kjølvannet av den danske landbrukspolitikken. Senterpartiet mener at det absolutt ikke skal være et mål for norsk landbruk å bli mer som det danske.

Vi må heller dyrke særpreget ved det norske landbruket. Og hva er så særpreget? Norsk matproduksjon skaper store verdier rundt i hele landet. Uten norsk landbruk hadde vi ikke hatt en så stor næringsmiddelindustri. Bare i næringsmiddelindustrien arbeider det nesten femtitusen mennesker. Norsk landbruk produserer verdens tryggeste og reneste mat. Vi har svært god dyrehelse og bruker knapt antibiotika. Og et landbruk i hele landet er med å forme åpne vakre kulturlandskap som gir grunnlag for opplevelser for deg og meg og en levende turistnæring. De midlene vi bruker inn i norsk matsektor gir god avkastning for hele samfunnet.

Vi i Senterpartiet ønsker at du skal kunne ha gode tilbud og tjenester nær der du bor. Det ønsker vi også når det kommer til mat. Vi lover å stå på for produksjon av mat og råvarer i hele landet. Vi lover å legge til rette for at norske råvarer fremdeles skal være av ypperste kvalitet. Det er nemlig ingen selvfølge at vi kommer til å ha det slik i fremtiden.