Norske jordbær er best

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
- Det er mange gode grunner til å spise norske jordbær, sier Kathrine Kleveland

Herlige sommer med høysesong for norske jordbær. Nå bugner det av norske jordbær. Det å kunne spise jordbær rett fra kurven, ubehandlet, ferske og nyplukket er en luksus vi må unne oss, og det er mange grunner til det.

Konkurransen blir større, det er skikkelige tøffe kår for norske jordbærbønder i kamp mot stadig økende import. Akkurat som de nærbutikkene blir borte, blir dessverre de små jordbærbøndene borte. Importen av jordbær har vært kraftig økende over flere år, bare i 2011 var det en økning på over 60 % - cirka 4300 tonn! i 2012 fortsatt det å stige og økte med nye 2000 tonn. Så langt i år går pilene samme veien.

Import av jordbær skaper så mye press i markedet at det truer norsk jordbærproduksjon. Import av billigere og dårligere bær er med på å presse prisen ned på norske bær. Dette gjør økonomien dårligere, - noe som mange oppgir som årsaken til at de slutter med jordbær. Sammen med fuktige år er det svært krevende for næringa. Matvarekjedene er de som har hovedskylda for dette. Gjennom massiv import av bær i tiden før den norske jordbærsesongen starter, har man mulighet for å drive prispress. Dette er å utnytte et usolidarisk smutthull.

Ut i fra helseaspektet er jeg selvsagt glad for at vi stadig spiser bær frukt og bær. Økningen er enorm. Det er selvsagt mye bedre å spise ferske blåbær, bringebær og jordbær enn potetgull og sjokolade, og når det gjelder bringebær er heldigvis mye av salgsøkningen basert på norske bær.

Jeg mener det er viktig at vi har norske bær i butikken. For meg handler det om flere ting:

For det første handler det om smak, det er faktisk harde fakta at våre lange lyse sommerdager gir ultimat god smak på bærene som vokser her. Dessuten sprøyter vi mindre og kan med rette si at våre bær er sunnere å spise. Tilfeldige stikkprøver av frisk frukt, grønnsaker og animalske varer gjort av Mattilsynet gjennom flere år viser også at importerte varer kommer dårligere ut enn norske når det gjelder påviste rester av plantevernmidler over grenseverdi.

For det andre handler det om arbeidsplasser. Jeg vil ha best mulig vilkår for norsk matproduksjon og norsk industri. Matprodusenter er verdens viktigste yrke og jeg er stolt av at Senterpartiet i rødgrønn regjering har styrket bøndenes mulighet for inntekt og begynt å tette inntekstsgapet til andre yrkesgrupper. Det fortjener norske bønder!

For det tredje handler det i ytterste konsekvens om beredskap og selvforsyning. Senterpartiet kjemper hver dag for å øke matproduksjon i Norge gjennom gode ordninger, vern av matjord og utvikling av gode sorter - for eksempel på jordbær som holder seg ferske lenger. Vestfold er Norges kjøkkenhage, siden vi produserer 27 % av norske grønnsaker, og vi produserer også mye frukt og bær.

Jordbær må være verdens beste og sunneste hurtigmat, der de kan nytes rett fra kurven, full av antioksidanter og andre godsaker for kroppen. Jeg er ikke redd for om de tilsettes fløtemelk, rømme med melis og lime, vaniljekesam eller vaniljesaus heller. Eller hva med å lage salat av agurker, vårløk og masse oppdelte jordbær, med en lett balsamicodressing over? Jordbær øker til og med sexlysten i følge britiske forskere.

Hva med å feire sommeren og norske kvalitetsråvarer med kjøpe et par kurver norske jordbær ekstra og spise de på en ny måte i dag - fordi det er så fantastisk godt!