Nye traktorsjåfører slipper lastebilsertifikat

Sist endret: 27.09.2020 #Akershus
? I stedet for den dyre og tidkrevende løsningen, skal de som er over 18 år og allerede har førerkort klasse T, nå få mulighet til å ta en tilleggsopplæring på fem timer. Det skal gi dem rett til å kjøre traktor som går over 40 kilometer i timen, sier Geir Pollestad (Sp), statssekretær i Samferdselsdepartementet til Nationen.

— For det første har føreren rukket å bli 18, og dermed fått to års erfaring med å kjøre traktor. For det andre har de nye, større traktorene bedre kjøreegenskaper. Totalt sett er dette en stor forenkling for alle, mener Pollestad.

Pollestad presenterte forslaget til nye regler hos Felleskjøpet på Kløfta i går, sammen med statssekretær Erlend Grimstad i Landbruksdepartementet, skriver Nationen.

— Det gamle regelverket er blitt oppfattet som urimelig. Bondelaget er blant de som lenge har ivret for å få endret på reglene, og det var også ett av temaene på årets Bondeting, sier Grimstad til Nationen.