Ordførere mot kommunereformen

Sist endret: 27.09.2020
110 ordførere og en fylkesordfører kommer med kraftig kritikk mot kommunereformen i et opprop. Det er tydelig at det ikke bare er Senterpartiet som er kritiske til at Stortinget skal bruke sterke virkemidler som tvinger kommuner som ikke ønsker det sammen.

Høyre, Venstre, Krf og Ap, partier som alle har stemt for kommunereformen i Stortinget, er alle representert blant ordførerne som har skrevet under oppropet. Det eneste partiet som ikke er representert blant tilhengerne av reformen er FrP.

Det er tydelig at Høyre ikke skulle ønske at denne saken ble løftet opp nå i valgkampen, når velgerne virkelig har muligheten til å si hva de mener om saken. Det har de selv presisert både ved å sende et brev til sine ordførere med oppfordring om å la være å støtte oppropet og med uttalelser i media. Likevel sier Høyres ordfører i Bjerkreim, Marthon Skårland, til Klassekampen at han ser for seg at hele reformen ender med tvang.

Senterpartiet er tydelige i vår kritikk av kommunereformen og regjeringens ønske om å bruke tvang på kommuner som ikke ønsker sammenslåing. Hvis innbyggerne i kommunene selv synes det er en god løsning å slå seg sammen med nabokommuner, skal det være fullt opp til kommunene å avgjøre, men slik Senterpartiet ser det, finnes det verken grunnlag for å si at det er behov for en storstilt kommunereform eller at kommunekartet til slutt skal tegnes på Stortinget.

Valget i høst kan bli det siste valget som gjennomføres i en rekke av landets 428 kommuner. Den beste måten å sikre at eventuelle kommunesammenslåinger skal skje frivillig og etter lokale folkeavstemminger er å stemme Senterpartiet.