Overraskende kutt i bredbåndssatsingen

Sist endret: 27.09.2020
- Jeg er sterkt forundret ? og ganske bestyret ? over at regjeringen velger å kutte i bevilgningene til bredbåndsatsing i distriktene, sier Senterpartiets samferdselspolitiske talskvinne, Janne Sjelmo Nordås.

– Det faller imidlertid pent inn i «den store tegninga» som vi har sett i dag, hvor Solberg og Jensen prioriterer skattelette til de rikeste framfor viktige samfunnssatsinger hvor «alle skal med», sier Nordås.

Posten er halvert i utkastet til statsbudsjett for 2015 (fra over 100 mill kr. til 50 mill kr.). Det er altså snakk om en reversering av en storsatsing fra fjorårets budsjett – en satsing som på sikt skulle sikre at alle fikk tilgang til høyhastighetsbredbånd (minst 100 Mbit/s).

Begrunnelsen for at staten måtte inn med tilskudd, var at utbygging av høyhastighetsbredbånd i spredtbygde strøk ikke var lønnsom på kommersiell basis.

Når regjeringen svekker innsatsen på dette området, betyr det at de ikke vil være med å ta ansvar for at hele landet får nyte godt av «den digitale allemannsretten». Dette er negativt for næringslivet (som trenger høyhastighetsbredbånd for å være operative), distriktskommunene (som framstår som mindre attraktive for innflyttere).

- Jeg tror regjeringen kommer til å få seg en kraftig vekker i denne saken. Det er overmåte optimistisk å tro at markedet skal sikre bredbånd med høy hastighet til alle, sier Nordås.

Hun avslutter med å vise til at regjeringen egentlig så godt vet hvordan det hele henger sammen. På side 197 i Samferdselsdepartementets budsjettproposisjon står det: «Satsing på IKT og bredbånd er en nøkkel til framtidig velferd og vekst i Norge.»

– Nettopp, sukker en skuffet Janne Sjelmo Nordås.