Pasientene viktigst sier Bent Høie.

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Refleksjoner over Helse- og omsorgsminister Bent Høies (H) leserinnlegg med ovenstående overskrift i RA 14. februar. Høie har et innlegg i RA 14. februar der han er frekk nok til å si ?Folk vil ha gode helsetjenester der de bor. Det skal de få. Men vi er nødt til å tenke nytt for å få det til?. Først ble jeg riktig ergerlig ved å lese dette ovenfra og ned- budskapet, med den ballasten vi i Tinn har over kampen for Rjukan sykehus. Sykehuset vårt har helseminister Bent Høie lagt ned med begrunnelse kvalitet, vi skal få bedre kvalitet ved å bli kjørt i ambulanse mange mil til et overfylt sykehus på Notodden, i stedenfor til vårt høykompetente helseteam på Rjukan sykehus.

Jeg går ut fra at leserinnlegget står i alle landets aviser og er ment å gjøre inntrykk på folk i Norges land om at vi har en helseminsister fra Høyre som tenker først og fremst på pasientene. Folkeaksjoner landet rundt mot nedlegging av lokalsykehus blir nok ikke imponert over dette leserinnlegget fra Høie. Så går jeg fra ergrelse til å bli trist over at vi har en helseminister og med rådgivere som kan produsere et slikt leserinnlegg, i den tro at dette skal bedre helseministerens omdømme ute blant folk. Her har noen i helseministerens  midte født en lys ide om at her måtte noe gjøres, for det brenner under ministerens føtter. Så setter de ned en gruppe som diskuterer seg fram til dette leserinnlegget og får minister Høies velsignelse, og alle er glade der inne i det kongelige helsedepartementet. De har nok ikke de skarpeste knivene i skuffen i helsedepartementet. Det er vel snart på tide at Erna leter fram slipestein og bryne, for alt tyder på at det er sløve kniver også i andre departement.

Austbygde 16. februar 2015

Halvor Lurås