Penger til fem nye redningsstasjoner

Sist endret: 27.09.2020
Regjeringen vil øke støtten til Redningsselskapet med 20 mill. kr neste år. Økningen gjør det mulig å etablere fem nye redningsstasjoner og øke det forebyggende arbeidet.- Jeg er opptatt av at beredskapen skal være god i hele landet, sa Liv Signe Navarsete (Sp) da hun fortalte om økningen tirsdag, melder NTB.
.- Jeg er opptatt av at beredskapen skal være god i hele landet. Ikke minst gjelder dette langs kysten, hvor både lokalkunnskapen og rask responstid kan være avgjørende når ulykken er ute. Jeg vil karakterisere Redningsselskapet som en nasjonal dugnad, sa kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp) da hun fortalte om økningen tirsdag.

I fjor var rammetilskuddet til Redningsselskapet 56 millioner kroner, så det er en kraftig økning regjeringen nå legger opp til.
– Vi er naturligvis veldig glade for dette. Pengene skal først og fremst brukes til å etablere fem nye skøytestasjoner. Vi har identifisert hull i beredskapen langs kysten som vi ønsker å tette igjen. Det klarer vi med den økte bevilgningen, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet til NTB.

Hun forteller at de nye stasjonene vil komme i Harstad, i Ålesund og på Stord. Dessuten vurderes en plassering på Fosen-halvøya, mens den siste stasjonen ikke er fastsatt.

– Pengene vil også bli brukt til forebygging. I år har 60 personer druknet, et svært høyt tall. Økt tilskudd gjør oss i stand til å planlegge en skikkelig kampanje neste år. Holdningsskapende arbeid som fører til at færre drukner, er det viktigste vi driver med ved siden av redningstjenesten, sier Rikke Lind til NTB.